mandag 19. mars 2012

DET FØRSTE HYTTEINNLEGGET...

Etter en intensiv, produktiv og ikke minst koselig helg på hytta (som forøvrig har fått navnet Runetun) har denne uken startet med en hel del planlegging av hasteoperasjoner. Helgen begynte veldig bra, vi fikk skrudd opp panelovner, ordnet soverommene, plassert ting i skuffer og skap på kjøkkenet og lagt nytt gulv i stua. I tillegg fikk jeg malt en gammel seng jeg fant i fjøsen, plassert den i stua og hengt opp litt på veggene.


Bordet har jeg fått av svigermor, det var hennes aller første nattbord da hun flyttet hjemmefra i ungdommen. Det var grønt, og jeg malte det blått før helgen. Men etter innspill fra en søt tante ble det malt i samme farge som sengen. Takk for tipset, Tante Elin - det ble mye finere nå;)

MEN; Når man kjøper hus fra nittenhundreogbrødmangel kan det plutselig oppstå noen uventede og uønskede utfordringer. Slik som dette:


Vi hadde tenkt å ta vare på det gamle benkeskapet på kjøkkenet. Det hadde skyvedører og sjarm, men dessverre var det ganske skralt ved nærmere øyensyn. Da vi bar det ut gikk hele skapet i oppløsning og en forferdelig lukt slo i mot oss. Og under 3 lag med fliser, 2 lag tapet og ett lag med en skrekkelig tynn og merkverdig aluminiumsplate fant vi altså dette. Plukk råtten tømmer, klissvått spongulv og møllspist bunnsvill....


Litt betutta satte vi oss ned og snakket om løsninger på problemet og ble enige om å dra hjem. Her fikk vi ikke gjort noe mer denne helgen uansett. Men jeg "skulle bare" gjøre ren en skadet vinduskarm (som vi visste om) slik at den var klar for sparkling og reparasjon til neste helg. "Skal bare" kan bli alt annet enn dét.......


Råttent, råttent og atter råttent. Jammen godt det snart er påske"ferie" ;)
Her er det bare å brette opp ermene og gjøre seg klar for noen heftige arbeidshelger fremover. 
For oppi all elendigheten så syns vi jo det er grådig morro også da, det blir jo bra til slutt?!

30 kommentarer :

Christinas låvebutikk sa...

Huff så kjedelig! Man vet aldri hva man støter på med gamle hus! Lykke til, blir nok super bra tilslutt!!

Christina

Trine sa...

oi så spennanes :)
Selv me litt uforventa råteskada ser det ut til at dokker kommer til å få ett perfekt resultat!
Digga senga og nattbordet i stua ♥
Glær mæ til å se fortsettelsen :)

Klæm Trine

Bdicte sa...

Min første tanke er vel, ble dere ikke opplyst om vann og råteskader på huset før dere kjøpte det?? I tilfelle er et vel ikke veldig lovlig å holde slik informasjon tilbake..?

Fint blir det nok tilslutt, jeg gleder meg til å følge med:) Krysser fingrene for at dette var det siste av denne typen overraskelser!

Klem
Benedicte

Signe sa...

Nå gledet jeg med til å se nytt fra Bø, men dette var jo ikke så himla gøy!
Men på tross av noen skår i gleden så har dere jo fått gjort en hel masse og ja - det blir garantert bra til slutt :)

PS: Ja det var helt sikkert meg! Jeg synes nemlig det var noe kjent med hun lyse jenta som kom inn, men jeg klarte ikke helt å plassere deg. Neste gang får vi hilse ;)

Ha en finfin ny uke!
Signe

Lindas Lille Leilighet sa...

Ikke alltid like lett med gamle hus nei..Eller nye for den saks skyld..kan alltid finnes feil. Men det blir nok kjempeBRA til slutt:D Og jeg GLEDER meg masse over at jg får være med å følge deg på veien mot hyttedrømmen:))

Mona Christin sa...

Auda... Det var en lite hyggelig oppdagelse. Det er nesten så jeg føler med dere. Har opplevd noe av dette, men i miniatyr og langt fra så ille som her. Masse lykke til, det tror jeg dere trenger.

Klem Mona C

PS Søtt soverom da.

Villa Oss sa...

Nei og nei! Ikke bare bare med gamlehus. Godt dem er fulle av sjarm og sjel, det overdøver liksom alle negative overraskelser.
Lykke til med oppussingen! Gleder meg til å følge prosjektet videre :)

Nina

Jatte sa...

Spennende prosjekt!
Gleder meg til og se fremover :)

Ha en fin Tirsdag,
Klem Jatte!

Ninas hjem ♥ Super Lille sa...

Er sikker på at det blir veeeeeeldig bra til slutt!

Underberget sa...

Oi, så kjedelig med slike overraskelser:-( Skjønner godt at man blir mer enn betuttet da. Men dere får det nok kjempefint her, ser ut som et nydelig sted!

Godt Isolert ♥ Victoria sa...

Kjedelige oppdagelser, men det blir nok bra til slutt!! Jeg var forberedt på mange slike da vi totalrenoverte Godt Isolert-huset, men faktisk var det kun en liten halvmeter av svilla (under verandadøra) som måtte byttes ut! Helt utrolig egentlig på et hus fra 1890!

Så fin seng du fant i fjøsen forresten. Gleder meg til flere bilder etterhvert altså og lykke til med utfordringene som har dukket opp!

Og ja - jeg kjøpte klokka på bloggcamp! På Skeidar samtidig som du kjøpte den store klokka til S sitt rom! *smile*

Jane sa...

Slike overraskelser er aldri bra overraskelser, men innimellom kan slike ting dukke opp beklageligvis. Da må man bare gjøre det man må gjøre å fikse det selv om det kan være litt kjedelig til å begynne med, så blir jo resultatet så bra til slutt :) Dere går på med godt mot da høres det ut som :)
Nydelig seng og nattbord. Så moro å ha noe sånt.
Ønsker deg en fin dag
klem Jane

Bjørkli Søndre sa...

Arbeidslyst kom til meg! Bare å brette opp armene og gå til verks. Skjønner godt dette ikke var med i planene. Men desverre kan det dukke opp noe uventet. Det er bra du har arbeidslyst og ser løsninger. Slutttresultatet blir nok bra. Så fint med den gamle senga og nattbordet. Liker måten du får frem detaljer på.

Nennes sa...

uff, ikke gøy!!!
Vi kjøpte hytte i Trysil som vi skulle pusse opp...litt maling osv trodde vi, men stokkmaur og vann skader det kom som en overraskelse!!!
Dyrt ble det også..
Blir fint tilslutt vet du, men veien blir litt lengere enn man trodde!
Lykke til.

Ha en flott dag :)

Saras stove sa...

Dette blir spennende å følge videre! Jeg synes det er så fint når "interiør blogger" ikke ekskluderer den "nakne sannheten", og tar med innlegg om oppussing! :) Her var det litt å ta tak i ja, dere må ha masse lykke til med arbeidet! Nydelig det første bildet, og veldig fint gulv! Ønsker deg en nydelig dag! Klem fra Sara

Vibeke / Mammas Hus sa...

Ååååhhhh..... NYDELIG bilde av herlig seng, og så: BLÆH! Tenker som Benedicte her jeg....visste dere om at det kunne være.....???

Dere har mye å gjøre, og mye energi å gjøre det med. Gleder meg til fortsettelsen!!

PS: Jeg tenkte også "Bloggcamp, når da lissom...?" *ler høyt*

Sandra sa...

Lykke til med oppussing. Det blir spennende å følge dere og livet i hytta vidre.
Jeg har troen på at det kan bli veldig fint, etter mange lange arbeidsøkter! :)

Tinas vita bo sa...

ja då vet ni vad ni har att göra ett tag framöver...
Men ta det lugnt.. låt det ta den tid det behöver..
För det kommer att bli såååå fint när det är klart!!:))

Kram Tina

Lisas Hjem sa...

Hei Monica :)

Nydelig seng og nattbord <3

Syns skikkelig syns på dere med de råtne overraskelsene... Men - det kommer til å bli kjempefint til slutt :)

Klem og takk for hyggelig kommentar hos meg :)

liven sa...

Kjempefin seng og nattbord...du er snau du Monica!
Og noen overraskelser med gamle hus er det jo alltid...lykke til med renovering...og jeg gleder meg til å følge med :)

klem!

Fru Andersen sa...

Oioi, synes dere hadde fått gjort veldig mye jeg! Og overraskelsene er jeg sikker på at dere takler, det blir nok SÅ bra etterhvert:-) Stå på, dette blir gjerne et drømmested for både dere og barna.

God tirsdagskveld!

Har en drøm... sa...

Ups da, så kjedelig!!
Men slik er det med gamle hus ja...
Godt dere er ved godt mot og gleder dere til og sette igang, er helt sikker på at dette blir bra til slutt, med Monicamagi:-)

Bildene av sengen og nattbordet var kjempefint:-)

Marthe sa...

fint dere får det:),men så kjedelig med råte,men sånt er det desverre ofte i gamle hus.

Ambivalentica sa...

Myyye arbeid - men aj, så fint det kommer til å bli :) Gleder meg til å følge deg videre :)

Jane sa...

Kjempe kjedelig å få slike overraskelser da tross alt. Men jeg har ingen tvil om at dere klarer å ordne opp i sakene og får det kjempefint til slutt :o)

Fossestua sa...

Huff...utruvelig overraskelse... av og til er det litt fòr mye spenning innvolvert når det gjelder gamle hus. Det vet jeg alt om ;) Fossestua vår er også en gammel dame, og var definitivt i reparasjonsalderen da vi overtok for vel 3 år siden. Men alt slit og strev er glemt når kneikene er over, og man endelig kan puste litt ut og virkelig kose seg og nyte det man har fått til :) Har ingen tvil om at dere vil kose dere også underveis når dere ser fremgangen, selv om man sikkert kjenner frustrasjonen noen ganger er i ferd med å ta litt overhånd. Blir bra til slutt skal du se :) Klem fra Lise

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Æsj så kjedelig.. da er det varr å brette opp armene! Men ser jo hvor fint det blir.. nydelig seng! Ha en fin dag! Klemmer til deg!

Frøken H sa...

Så kjedelig med slike uventa overraskelser, spesielt når det fører med seg så mye arbeid. Men er også sikker på at resultatet kommer til å blir lekkert til slutt. Senga og nattbordet var nydelige! :) Ønsker deg en super helg! :)

klem Frøken H

MissMette sa...

Hei Monica, så kjedelig med slike overraskelser.
Ikke gøy... gamle hus er full av overraskende
ting, både på godt og vondt ♥ Uansett så gleder
jeg meg til å følge med videre, dere er flinke :)
Ønsker deg en fiiiiiiin kveld videre og uke som
kommer. Stor klem fra Mette

Barnelykke sa...

Herlig pågangsmot - det liker jeg! Smitter lett over :)

B I R T E