mandag 23. januar 2012

TIPS & TRIKS - Hvordan lage din egen signatur

Den siste tiden har jeg fått mange spørsmål om hvordan jeg har laget signaturen min. Istedenfor å svare hver enkelt legger jeg ut en bruksanvisning her. Jeg bruker KUN Photoscape til bilderedigering, og det er også her jeg har laget signaturen min (og DU ER SÅ BRA-kortene.) Jeg skal prøve å forklare det grundig, men enkelt.

1. Åpne Photoscape og gå til  montasje.  Du vil da få opp en blank firkant, og det er denne du skal jobbe videre med. Det spiller ingen rolle hvilken montasje-inndeling du bruker, siden du ikke skal sette inn bilder.


2. Gå til  Velg Størrelse  på høyre side av skjermen. Her kan du sette inn verdiene selv, jeg har valgt å la de stå som de er. (Du kan endre størrelsen senere i prosessen)




3. Når du har valgt størrelsen på bilder trykker du på  rediger.  Du skal altså IKKE sette inn bilder!


4. Du har nå kommet tilbake til redigeringsbildet.
Nå skal du sette inn bokstaver/tekst. Det gjør du ved å trykke på objekt.


5. Trykk på tekst-ikonet.


6. Sett inn ønsket ord, og velg skrifttype og størrelse. Merk at størrelsen ikke kan oppgis i større tall enn 100.  Dersom du ønsker større skrift enn det, gjøres dette ved å markere teksten på bildet ditt og blåse opp størrelsen ved hjelp av hjørnet på firkanten som visst på bildet under. 


7. Om du ønsker å plassere ord/bokstaver oppå hverandre slik som jeg har gjort, må du trykke OK mellom hvert ord, og gjøre samme operasjon én gang til. Det gjør ingenting om teksten kommer utenfor firkanten. Dette retter du senere.


8. Om du ønsker å endre tidligere "lag" med bokstaver kan du høyreklikke du på teksten slik at det aktuelle ordet markeres og trykker på egenskaper. Da får du opp tekstboksen slik at du kan endre skrifttype og farge, uten at du trenger å slette teksten du har lagt oppå. Når du høyreklikker kan du også velge om hvilken tekst som skal være foran eller bakerst. Når du er fornøyd trykker du på lagre


9. Dersom du har plassert teksten utenor firkanten slik som jeg har gjort, får du spørsmål om hvilken bakgrunnsfarge du vil lagre bildet med. Velg det som passer for deg. Om du syns det blir for mye luft rundt bildet kan du beskjær dette i ettertid.



10. Du kan når som helst etter at bildet er lagret endre størrelsen. Men FØR du gjør det, er det lurt å gå bort fra bildet, hvis ikke vil kun bildestørrelsen endre seg, mens skriften forblir i den størelsen du har satt den til, og alt forskyver seg. Trykk derfor på et hvilket som helst bilde i oversikten på venstre side. Hent deretter opp igjen bilde du har laget, og trykk på ny størrelse. Velg den størrelsen som passer deg, lagre - og VIPS så har du din egen signatur! 


Du kan sette inn bildet i hvert innlegg, eller du kan legge inn HTML-koden som innleggsmal i Innstillinger på bloggen din, så kommer den automatisk opp på alle nye innlegg. 

Det ble en lang forklaring, så jeg håpe den ble passe forståelig og nyttig. Spør meg gjerne om noe er uklart;)


29 kommentarer :

Monica sa...

Takk for oppskrifta, jeg har aldri prøvd Photoscape så jeg vet ikke om jeg skal prøve meg på dette, men det går sikkert an å gjøre noe lignende i Gimp også vil jeg tro :))
Skulle ønske jeg hadde peiling på html-koder da hadde nok mye vært enklere å få til :))

Ha ei fin ny uke :))

toves sammensurium sa...

Dette får sikkert mange heldige lesere på Tyrifryd god nytte av,så flott du deler på kunnskapen.Selv bruker jeg også photoscape,det er igrunnen veldig enkelt og kjekt å bruke:)Anbefaler alle å prøve det dersom de vil ha et enkelt redigeringsprogram:)
Ha en flott uke!!!
toveklem.)

Arlens boblebad sa...

Tusen takk, for oppskrift, skal prøves!
Linn

Godt Isolert ♥ Victoria sa...

Nais, dette var en god forklaring og jeg tror nok de som ikke kan dette skjønner hva de skal gjøre! :) Jeg får fortsatt ikke til å legge inn nye skrifttyper i Photoscape. *surke*

Recipe for Joy sa...

Bruker kun photoshop, men fikk et lite tips på slutten her likevell. Visste ikke at man kunne legge til htmlkoden så det kommer fast på hvert innlegg. Kjempesmart! Det er nå gjort.. hihi. ;)

Ha en fin dag! KLem :)

Har en drøm... sa...

Heihei:)
Som jeg digger slike innlegg som dette;)
Jeg er skikkelig DÅRLIG på slike ting, og har i grunn bare brukt Picnik med svært begrensede muligheter til nå... men nå skal denne legges ned og jeg må finne meg andre steder og redigere bildene mine...:(

Lastet ned photoscape nå og prøvde meg på signatur, klarte det:)

Hvis du gidder en annen gang og legge ut hvordan du redigerer bilder, så blir jeg glad, hehe:)

Ha en fin kveld:)

Marits Hverdagsgleder sa...

Tusen takk for trinn-for-trinn forklaring. Skal prøve den ja :)

Man tager hva man haver sa...

Så flott med oppskrift, det skal jeg jammen prøve. Lærer stadig noe nytt i photo scape, det er et genialt program.

Ha en flott mandagskveld.

Man tager hva man haver sa...

Da har jeg prøvd og det var jo easy peasy. Et lite spørsmål, utrolig stilig skriftype du bruker, hva heter den?? Tror ikke den ligger på photo scape sånn originalt, jeg har prøvd å laste ned noen skrifttyper før, noen får jeg inn og noen ikke.

Lill sa...

Tuset takk..jeg fikk det til:)

klem fra Lill

tove sa...

Takk for tips. Men hvorfor finner jeg ikke skriften du har brukt?
Klem Tove

Petrine sa...

Photoscape bruker jeg også. Takk for tips :)

Underberget sa...

Så snill du er som har tatt deg tid til å lage denne oppskriften og dele med oss:-) Jeg har prøvd og det gikk veldig fint! Hvordan legger man det inn som HTML??
Ønsker deg en fin kveld!

Kaoskontroll sa...

Ja, det var rart det brant så dårlig i peisen! Flammeåpningen er like stor som jeg har sett hos andre biopeiser, som brant mye bedre.
Jeg helte en hel flaske nedi, så tror det skulle være nok. Men det kan jo hende biobrenselet jeg har kjøpt er av dårlig kvalitet???? Håper det! Da kan jeg jo ha bedre lykke neste gang. :)

Så flott at du deler din kunnskap! Jeg skal se om jeg våger dette. Er dessverre ikke så flink på slikt, men dette var jo en grei steg for steg forklaring. Så kanskje...? :)

Ønsker deg en fin uke!

Klem

Fru Føreland sa...

Supert, tusen takk for bra steg-for-steg-forklaring:)

Jatte sa...

Flott oppskrift!
Men, hva slags utgave av Photoskape bruker du? jeg har nemlig ikke de typene med fonter som du viser her :(

Ha en fin kveld,
Klem Jatte!:)

Fra huset i svingen sa...

Tusen takk for tips og ikke minst oppskrift :)

Klem Karianne

Heddas gode grunner sa...

Takk! Nå skal jeg inn og leke meg litt og prøve meg fram mer i PhotoScape! :) Gøy med tips!!

mamma i nord sa...

Photoscape har jeg også, men ante ikke att jeg kunne bruke det til så mangt.
Så flott att du deler.
Jeg bruker photoshop til skrifter da.
Dette med HTML viste jeg ikke, så her må jeg nok få mannen til å sjekke.
Tørr nesten ikke røre noe jeg, er så redd for å gjøre noe galt...he..he.

Jeg lurer veldig på det dere gjør med bildene for å få skygge på de slik att det blir slik 3 d effekt er det også å finne i Photoscapen ?

Så kjekt når dere kunnskapsrike deler med oss som ikke kan alt dette.

Klem Tanja

Anette sa...

Tusen tusen takk for det fantastiske tipset, nå har jeg sittet og lekt meg litt. Hva heter forresten den fonten du har brukt? Og vet du kanskje hvordan man kan lage lekre vannmerker til bilder? Stor klem fra Anette :)

Huset på Grønnmyra sa...

Tusen takk for oppskriften.
Dette må prøves ut.
Nydelig blogg du har.
Ha fortsatt en fin kveld.
Klem fra Jeanette

liven sa...

Tusen takk for tips!!
Kjempefine bilder fra stuen din også forresten :o)

Helene og Henriette sa...

Jammen bra du kommenterte inne hos oss, slik at eg kunne finne tilbake til bloggen din og dette geniale innlegget!! Her skal eg teste ut så snart eg får ei ledig stund :)

Tusen takk for koselig kommentar inne hos oss! Har ledd godt av brille, og kan legge meg med mykje humor på hjernen ;)

Håper du har ein fin kveld, klem Helene

Fruehuset sa...

Så gøy at du viser dette:)
Gleder meg til å prøve!

Tusen takk:)

klem M

Gråbekka`s Blogger sa...

Hei takk for den fine innlegget:) Legger meg også som følger av bloggen din, skikkelig fin blogg:)

Marthe sa...

kjempe flott hus:)

Ylva sa...

Supernyttig innlegg! Endelig fikk jeg laget signatur jeg også :) Tusen takk!

Lisas Hjem sa...

Dette var moro :) Nå fikk jeg laget meg en kjenmpefin signatur :)

Og jeg som trodde Photoscape kun var til bilderedigering ;)

Ha en flott vårdag :)

Klem Lisa:)

Snellis sa...

Så flink du er! Har du brukt photoscape til å lage headeren din også? Jeg skulle gjerne likt og visst hvordan du får skriften til å gå i sirkel =)