mandag 2. januar 2012

ATTER EN JUL er omme...

Her ble julen kastet fullstendig ut 5.juledag. Allerede 3.juledag begynte jeg å få pustebesvær og klaustrofobiske tendenser, så jeg har plukket vekk et par-tre ting hver dag siden. Treet får normalt stå til 1.januar, men det hadde allerede mistet 3/4 deler av barnålene sine, så da var det like greit å få det ut.


Spisestuen er det første rommet i huset som pyntes til jul og advent, og det er også her de siste restene befinner seg. Stuegranen er ribbet for pynt, men minst like skjønn uten, så skal få stå der i hele vinter. Adventsstakene i betong er ryddet vekk, med unntak av én stake som får stå på lysfatet - med enkel vinterpynt.


En lyslenke har fått plass i glasskrukken med sølvtøy. Det blir liksom så mørkt når julestjerner, adventsstaker og stjerner pakkes vekk så slike lenker har jeg plassert flere steder i stuen. Lyslenker er koselige, og kan brukes hele året - men i dette tilfellet aller mest for å kompensere for de manglende lyskildene i en overgansperiode;)


Den store konglen i fattigmannssølv får henge i kamstål-lampen en stund til, sammen med det søte hjertet som forøvrig henger der hele året. Om det skulle være noen tvil; jeg er utrolig glad i julen, spesielt førjulstiden - og elsker den koselige og mørke ventetiden. Men jeg skal også være den første til å innrømme at jeg syns det er en sann befrielse å hive ut julen. For å starte det nye året på nytt, med rene og blanke ark. På sett og vis...


Håper dere alle har hatt en flott nyttårsfeiring, 
og en glad start på det nye året...
Jeg har forresten presentert bloggen min på Bloggurat.Jeg har plassert min blogg i Melbunorske bloggkart!

30 kommentarer :

liven sa...

Heisann

Godt å få ryddet litt og å få litt mer luft rundt seg.
Her er ingenting ryddet bort ennå...men når formen kommer seg setter jeg i gang...og da går det unna :o)
Fin vinterstemning hos deg *Monica...og takk for inspirasjon. Det blir ofte litt trist når man rydder ut julen synest jeg :o)

Ha en fin ny uke...denne første uken i et nytt år :o)

Divamamma sa...

Igår kvittet jeg meg med mye rødt og nisser. Det var deilig!

Fru Føreland sa...

Befriende følelse å pakke ned all julepynten ja og deilig med alt som er gjort;)

Godt nyttår til deg og dine!
Klem

HANNES DAGBOK sa...

Godt å se....så slipper jeg å være "Grinchen" helt alene hihi;)

Du tar bare nydelige bilder og jeg ELSKER stolen din (men det var vel kanskje ingen overraskelse;))

Håper året har startet bra for deg og dine!

Stooor klem!

Sommerjenten sa...

Så vakre bilder! Kastet ut julen igår, rimelig lei. Jeg kan ikke ha julen langt ut i Januar, da er den forlengs ferdig. Jeg synest det også ble litt tomt, så jeg har en stjerne på veggen og en i vinduet som kan få lyse litt til :)

Godt nyttår til deg! Gleder meg til å følge med deg videre.

Ha en flott dag!

Klem Lene

Guttemamma sa...

Riktig godt nytt år!! Gleder meg til å følge den vakre bloggen din videre!! Har du sendt julebilder til Franciska?? Jeg tipser henne om deg om ikke...:-)
Klem♥

Guttemamma sa...

Riktig godt nytt år!! Gleder meg til å følge den vakre bloggen din videre!! Har du sendt julebilder til Franciska?? Jeg tipser henne om deg om ikke...:-)
Klem♥

Eldbjørg - Livet i Brattebakken sa...

Utrolig flotte bilder! Som alltid :)
Merkelig det der, hvor godt det er å ta vekk noe som vi har snakket om og gledet oss til så lenge!
Her får det stå i noen dager til, merker jeg begynner å klø etter å hive ut. Men tidsskjema passer ikke helt med at huset må vaskes fra topp til tå for å få vekk alle rester fra treets ferd ut...

Ønsker deg en flott første uke i et helt nytt år!
Klemmer fra Eldbjørg

Fabelaktig sa...

Siste rest av julepynt gikk igår ;) Og det var deilig!

Her er hverdagen tilbake og jeg er på plass på jobb. Syns igrunnen det ikke er så galt med hverdag.

Fineste ukesstart til deg :)

Vibeke / Mammas Hus sa...

Jula er lagt i kassene, jeg hat tatt inn adventen igjen da, lillafargen i alle fall.

Startet året med sykemelding, trolig virusinfeksjon i magen. så har fått beskjed om å være hjemme og gjøre minimalt. Moro..... :P

Savner deg (dere) massemassemasse. ♥ ♥ ♥

Har en drøm... sa...

Hei Monica, og godt nytt år!
Herlig med vinterpynt ♥
Det er det her i huset nå og, julen føyk kjapt ut 1 januar!!
Jeg gjorde som deg, plukket ut litt og litt hver dag, hehe;)
Jeg er mest glad i førjulstiden, når julaften er over, så trenger jeg litt luft!!

Nydelige bilder;)

Ha en finfin kveld ♥

Klem Line

Bdicte sa...

Ja, jeg elsker å hive ut jula! Begynne på ny frisk liksom er deilig!

Jula ble hevet ut her igår, men adventstakene står enda....Elsker det koselige lyset fra dem, er litt trist å pakke de bort:)

Godt nytt år!!
Klem
Benedicte

Bdicte sa...

Ja, jeg elsker å hive ut jula! Begynne på ny frisk liksom er deilig!

Jula ble hevet ut her igår, men adventstakene står enda....Elsker det koselige lyset fra dem, er litt trist å pakke de bort:)

Godt nytt år!!
Klem
Benedicte

Recipe for Joy sa...

Nydelige Bilder. Jeg byttet julegardinene på nyttårsaften. Da fikk jeg den klaustrofobiske følelsen du snakker om.. ;) Men siden vi reiste bort i går får resten stå til vi kommer hjem onsdag. Juletreet ligger vel på parketten når vi kommer hjem.. ;)

Gleder meg til et nytt år med bloggen din. Klem. :)

mamma i nord sa...

Så fine bilder. Her er også julepynten straks på tur ut.

Godt å få litt lysere elementer inn igjen.

Har sittet å sett litt nedover siden hos deg (skal kikke mer siden for du har ett virkelig flott hjem)
Ser du har en virkelig flott dobbel ytterdør.
Kan jeg spørre hvor dere har kjøpt denne.
Er selv på jakt etter en og vil helst ha uten vinduer.

Ønsker deg og dine ett riktig godt nyttår.

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Godt Nytt År♥

Her blir jule ei lita stund til-eg pyntar egentleg ikkje til jul før lille julafta og då syns eg det blir for tidleg å hive den ut etter under to veker. Men til helga kanskje☺

Klem M♥

KROnPRINSESSENE sa...

Var virkelig deilig å rydde bort julen ja :)
Litt morsomt, for på fredag tenkte jeg ikke den tanken i det hele tatt...
Men da nyttår var feiret og jeg våknet søndag, skjønte jeg at julen måtte ut hi, hi.
Nydelige bilder hos deg som alltid.
Ønsker deg en fin januar uke!
Klem May Helen

Anne Bente sa...

Ønsker deg et fantastisk godt nyttår!

Er litt godt å rydde bort julen...og klar til et nytt år! Gleder meg til å følge deg videre i 2012:)

Klem Anne Bente

Siv`s verden sa...

Godt nytt år Monica:)

Her skal julen ut imorgen,skal bli godt!:)

Klem

Lidyll sa...

Koselige bilder!
....godt nyttår til deg og dine!*smile*

Klem klem

Mette sa...

Ett riktig Godt nytt år !
Det er en virkelig nydelig blogg du har! Den er så utrolig koselig og samtidig så stilren og ryddig.
Her hos meg har ikke julen helt kommet ut, men i morgen så..
En fin januar til deg !

Veronica sa...

Godt nyttår ønskes til deg.
Takk for inspirasjon og vakre blogginnlegg i 2011.
klem

Oss på Tverråmoen sa...

Godt nyttår :)
Her var jeg såå glad for at jeg rakk å bli ferdig med å pynte til jul, og når jeg endelig hadde begynt å nyte julepynten, leser jeg at du fjerner den!!!?!! :) Her skal pynten få være fremme til helgen isåfall, så kanskje neste år rekker jeg å pynte litt FØR natt til 23.desember :)

Ha ei herlig uke i det nye året.
Klem

Fru Belima sa...

Godt å få ryddet bort julen! Vakkert lysfat du har.....Godt nytt år til deg!! Hilsen mariann som følger med på den flotte bloggen din..

Monica sa...

Hei på deg.
Godt nytt år!
Her er julen også på vei ut..., kjekt å se at du har beholdt lyslenken og litt annen stasj og definert det som vinterpynt ;) Litt ekstra lys i de mørke vintermånedene gjør seg ;))
Ønsker deg en fin fin kveld.
Klem, Monica

Godt Isolert ♥ Victoria sa...

Hvaaaaaaaaaaaa? Har jeg ikke kommentert? Dårlig venninne altså. Jeg skal slutte å bare være innom å lese og innbille meg at jeg skal kommentere 'litt senere' for da blir det avglemt...

Deilig å ha fått jula ut altså! :) Jeg har litt småtterier igjen, men det mest julete er forsvunnet.

KLEM

Anita Stensvold sa...

Jul er koselig, men det er jammen en ny start på året også (uten nisser) :) Har fjernet alt unntatt julestjernene i vinduet jeg, bare en som var på kjøkkenet, og det ble mørkt :) Hvor har du forresten fått taki den klokka du har på veggen ved spisestua ? :) Jeg har solgt min, og er på utkikk etter en ny, men det er ikke lett :)

Siren sa...

Er så enig med deg angående at det blir så mørkt når jula med dens lys er kastet ut, så jeg også har beholdt noen lys slynger enn så lenge. Jeg er nok av den mer tradisjonelle typen, og nyter julen helt til 1 nyttårsdag. :)

Er så stilig den staken i betong, knalltøff! Ønsker deg ei god helg! Klem :)

Tove `blogg verden sa...

Her ble jula ryddet bort søndag og mandag ;) Plutselig får man bare nok, og da må det bort :D Så hærlig å få luft igjen...rødt tar mye energi på en måte...
Nydelige bilder du viser!
Ha en god helg!
Klem Tove

Jeanette sa...

alltid så koselig å stikke innom her hos deg,så fin stil og flotte bilder:-)godty nytt bloggår til deg:-)