lørdag 29. oktober 2011

NYTT VITRINESKAP av gammelt vindu...

For et par uker siden ble jeg med som bærehjelp for en venninne som skulle hente en gammel skrivepult hos en kollega av henne. Den sto i kollegaens kjeller. Det er ALDRI lurt å invitere meg ned i en kjeller...;P Der hadde kollegaen et gammelt koblet vindu. Hun ville bruke det ene vinduet selv, og lurte på om jeg ville ha det andre. Og for den som måtte lure; jeg svarte selvfølgelig JA;)


Jeg fikk det med meg hjem, hvor jeg skulle prøve å dele vinduene uten å ødelegge dem. Hengslene hadde rustet seg fullstendig fast, så det skulle vise seg å være vanskeligere enn først antatt. Og så er det jo synd å ødelegge et slik vakkert vindu ved å dele det, er det ikke?! Og der kommer byttehandelen inn i bildet;) Jeg hadde et enslig gammelt vindu stående, og spurte venninnens kollega om hun ville ha det mot at jeg beholdt det koblede underverket. Og det ville hun:) Så startet planleggingen med påfølgende snekkerarbeid...


Først skar jeg ut det gamle kittet rundt glassrutene. Når kitt blir gammelt blir det hardt som betong, men porøst og sprøtt. Alle rutene fikk nytt og friskt kitt, derav maskeringstapen på det øverste bildet. Så lagde jeg en ramme av gamle taklekter til selve vinduet, som jeg deretter brukte som utgangspunkt for resten av skapet. Skapveggene er bygd av hobbyplank, til bakveggen har jeg brukt god gammeldags furu perlestaffpanel. I front brukte jeg profilerte karmlister for å få en mykere ramme rundt vinduet.


Til slutt ble skapet malt, (hvitt så klart;P) og vinduet hektet på. Her er resultatet:


Flere bilder av skapet og dets finesser kommer i neste innlegg;)

Håper dere koser dere denne lørdagskvelden! Heia Atle

32 kommentarer :

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Det var jo so fint!!!☺ Alt du får til! Eg er imponert☺
Vil gjerne sjå meir☺

Klem M♥

Beate sa...

Wow så fint! Skikkelig handy du!!

Klem Beate

Bringen Blomster sa...

Imponert! Skikkelig handy :) -og for et vakkert resultat!
-synnøve-

Britt Irene sa...

Åsj....så utrolig smart:)mulig det blir etterligning gitt.har bestandig ønsket meg et vitrineskap,men aldri funnet et jeg har likt til en rimelig penge.dette blir nok neste prosjekt her i huset,hvis jeg får med mannen.takk for herlig inspo:)
Ha ei topp helg videre.klem:)

Har en drøm... sa...

Er det mulig Monica!!
Du er RÅ assa;)
Det ble bare helt utrolig lekkert ♥
Og jeg digger at du forklarer "så gjør jeg BARE sånn og sånn" hehe...
Er ikke bare bare for noen som ikke er like Handy som deg vettu, hihi;)
Men det handler kanskje mye om og tørre og prøve... hadde sikkert kunnet klare og snekre noe jeg og... kanskje...?

Ha en finfin kveld!
Gleder meg til flere bilder!

Klem Line

Tonemor sa...

Wow, dette ble utrolig stilig.
Ble litt misunnelig jeg nå:)))
Flink er du!!
Og Atle gikk videre, juhu;)
Klem

Stine sa...

WOW!!! Jeg er imponert!!!! Nyyydelig ble det :)

Fra huset i svingen sa...

Så utrolig fint skap :D

Klem Karianne

Mie fra Mies Mirakler sa...

Fantastisk flott og godt jobbet, veldig kjekt med noe som ikke alle andre har maken til :) -og det er alltid spennende å rote rundt i gamle hus på jakt etter skatter, enten det er i kjelleren eller på loftet :) *♥*

Godt Isolert ♥ Victoria sa...

Jeg gledergledergleder meg til å se mer! :D
Dette var virkelig rålekkert!

Her har jeg sett på fargeprøver og tapeter og maling til jeg ble kvalm - nærmere noen konklusjon? Nope!

På landet sa...

Knall fint! Du er kjempe flink med hammer og spiker :) Ble et flott skap!

Min Vinterverden - Laila i Noatunet sa...

Herlighet, du er bare så ufattelig driftig, jente! Jeg lar meg imponere, igjen og igjen! Kjempeflott skap :)

Klem fra
Laila Johanne

Sommerjenten sa...

Så utrolig flott! Superfint! Du er flink :)

Klem Lene

Jane sa...

Handywoman asså. Kjempe flink du er. Skapet ble råfint :0)

klem Jane.

Desirée sa...

WOW! Den ble rålekker!! Du er så flink. Gleder meg hver gang til å lese nnlegene dine :) Blir helt oppslukt!
Ha en finfin søndag!

Monica sa...

* Hvis dette blir dobbelt innlegg er det fordi jeg først postet en kommentar som tilsynelatende ikke gikk..

WOW!!!! Herre, noe så stilig!!!! Jeg blir helt målløs... Fantastisk kreativt, NYDELIG!!! :)

Tryllehuset sa...

Wæo!
Jeg er superimponert og ganske misunnelig. Det ble utrolig flott. :)

Kathrine

Alt for kropp og sjel sa...

OJ så lekkert. Du er virkelig flink. Ett sånt vil jeg også ha :-)

Anonym sa...

Et nydelig og lekkert vitrineskap ingen andre har maken til (kanskje det kommer noen kopier rundt om når de får inspirasjon fra deg). Skulle virkelig ønske jeg var så handy at jeg kunne klare å lage noe sånt selv. Har en mann som får åndenød bare jeg kommer inn på temaet oppussing. *stønn* Så her i huset har det ikke skjedd noen ting siden vi flyttet inn (10 år).

Kommer til å følge bloggen din heretter.

hilsen Irene

Anonym sa...

Åsså je som kasta alle gamle viduer i forskjellig størrelser når vi bygde hytta. Angrer som en hund.
Snakkes, 3 B.

Ønskedrømmen sa...

:-O Jeg er målløs! (og det skjer ikke ofte!)
Så utrolig flott det ble! Du er så kreativ!
:-O Er som sagt målløs og klarer ikke engang å beskrive hvor flott jeg syns det skapet er! :-)

Du e råflink! :-D

Klem fra Aileen

ShabbyStyleSuzi /Dreamy Suzi's systue sa...

WOW!!! Såå fint!!!!

Klem Suzi

Lindas Lille Leilighet sa...

Sååå stilig!:D Flonk du er:)

Fru.Underberget sa...

Så fint og annerledes vitrineskap! Kjempeflink har du vært:-)

Vibeke / Mammas Hus sa...

Åååååååååååååååååhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tror ikke jeg trenger å forklare mer...? ;P But here goes:

JEG ELSKER DET!

Herremin, så flink du er!!!

Tove `blogg verden sa...

Knallfint :) Var slik jeg ville ha på min datters rom, men fikk ikke medhold i den fikse ideen min ...Hun har en innerbygd hylle i veggen, og slike gamle vinduer passer perfekt inn der.....Nå når jeg ser det hos deg ønsker jeg det enda mer ;)
Ha en fin søndag!!
Klem Tove

ide-puffen sa...

Så knallfint og akkurat slik jeg elsker. Har tenkt å lage et skoskap av noe lignende. Kult kult kult. Flinkis
Klem
Randi

ide-puffen sa...

Så knallfint og akkurat slik jeg elsker. Har tenkt å lage et skoskap av noe lignende. Kult kult kult. Flinkis
Klem
Randi

HANNES DAGBOK sa...

Ojojoj så lekkert!!! Er det en slags foldedør-funksjon? Nydelig var det i alle fall:)

Nyt siste rest av helgen <3

Stooor klem!

Fru Andersen sa...

LEKKER og STILIG!

Ønsker deg en god ny uke:-)

Signe sa...

Å du din flinkis altså, det ble kjempefint! Sånn fikk jammen jeg også lyst på, et jeg kan skru opp på veggen. Si fra om du snubler over flere gamle vinda da ;)

Klem,
Signe

Fossestua sa...

Åhhh, så nydelig!!! Og så fint du har stæsjet inni skapet også! Lekkert :)

Kan jeg låne et av disse bildene dine? Skapet ditt hadde passet perfekt som et DIY tips på facebooksiden min. Linker selvsagt til dette innlegget ditt og tagger også facebooksiden din, om jeg får lov?
Stor klem fra Lise