mandag 4. juli 2011

NYMALT KJØKKEN...

Siden jeg ikke har spesielt mye  og fylle døgnets 24 timer med, og ikke er noe særlig  lei av maling, maling og atter maling av hus, fikk jeg like før helgen lyst til å male veggene på kjøkkenet. Fargen var opprinnelig beigebrun og egentlig ganske fin, men forandring fryder:) Etter endel prøving og feiling med diverse farger havnet jeg til slutt på (hold deg fast!) bomull...


Uansett hva jeg maler bruker jeg stort sett vannbasert maling, med glans fra 10 og opp til 40. Denne gangen ville jeg prøve noe nytt, og brukte bengalack med glans 90. Og jammen ble det blankt! Glansen vises ikke så godt på bildene, men jeg syns det ble knallstilig. Ved å bruke både helmatt og høyglans på forskjellige flater i ett og samme rom, får man forskjellig effekt og fargeopplevelse selv om man bruker samme farge.


Skiltet jeg lagde før helgen har jeg malt over og lagd på nytt, med litt større skrift. Jeg syntes det første ble litt puslete, men nå er jeg omsider fornøyd:) Veldig mange har spurt hvordan jeg lager skriften, og om jeg bruker sjablonger. Det gjør jeg ikke. Jeg sverger til den gode gamle matpapirmetoden. Det er veldig enkelt, men tidkrevende. Siden jeg bruker blyant er lyse, aller helst hvite, overflater å foretrekke.


For første gang i mitt liv er jeg (ihvertfall enn så lenge) lykkelig eier av en antiplastikk, sprell levende lavendel. Jeg hadde tenkt å ha den inne, men blomsterdamen i butikken frarådet meg nettopp det. Siden jeg er evneveik på området velger jeg å høre på henne, med mindre noen har god erfaring med lavendel innendørs?! De lukter jo så godt...;)

Håper dere har hatt en toppers ukestart

32 kommentarer :

Ege Denne sa...

Åh, ang tavlen, du er jammen tålmodig altså... Matpapir og blyant.. Jeg måper, for resultatet er jo bare fantastisk!

Vibeke / Mammas Hus sa...

Jeg ELSKER kjøkkenet ditt! :D


Skulle ønske du kunne komme på sommerferie til meg og male litt. *fnise*

Mamsens hus sa...

Lekkert kjøkken du har. :)
Jeg har testet ut lavendel inne, og det gikk ikke..
Veldig synd for de er så vakre.
Ønsker deg en fin kveld. :)

ann-helens hjem sa...

Så god du er til å ta bilder ! Skikkelig flotte!
For et nydelig hjem du har! gleder me til å se mer i bloggen din

ha en fin kveld!

Elin Birgitte sa...

Så flott ett kjøkken du har!!! Nettopp slik er det jeg ønsker meg, men akk så har jeg den rake motsetning... Nydelig skilt du har laget, det krever jammen tålmodighet og nøyaktighet!
Og så ser jeg at vi har samme kaffemaskin! Jeg elsker min!

LykkeLise sa...

Ja da må du virkelig ha tålmodighet..sitte å klippe ut såå mange bokstaver... men ble veldig veldig fint da:):) Kanskje du lager noen og selger etterhvert?;)

Kjøkkenet ble superbra:) Så effektiv og flink du er:):)

Jeg har testa lavendel inne noen ganger og den mister all farge og dør. De i blomsterbutikken anbefaler det ikke... men ute står de i blomst hele sommeren igjennom:)

Klem Lise

Vimsa sa...

liker liker LIKER!

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

For en herlig blogg du har og hvor kreativ og flink du er :))
Har lagt meg til som følger og gleder meg til flere besøk her inne :)

Klem Heidi

Anitas interiør verden sa...

Heisan, he he kjekt å ha noe å kunne fylle tiden med. Ble sikkert kjempefint med blank maling :-9 Digger skiltet ditt, kjempe lekkert.
Ønsker deg en fortsatt fin uke

Klem Anita

Jatte sa...

Hei hopp!!
Så moro med maling av kjøkkenet.. deilig med forandringer!:)

Knallstilig skilt du har laget,
Klem Jatte♥♥

Sìv`s verden sa...

Så utrolig fint!:)

Klem

Li/Småtingene sa...

Så fint det ble! Både fargen og det lekre skiltet - herlig stemning på kjøkkenbenken din!

:-)

Grip dagen sa...

Jeg har også våget meg på høyglansmaling her og der. Det er en flott effekt! Og veldig moro med forandring!
Skiltet ditt ble supert! Jeg holder meg også til matpapiret. Det funker kjempegodt. Jeg har malt på vegger, dører og møbler. Det blir personlig og flott.
Maler også på mørke flater. Men da må jeg myse med øynene for å se gråblyantens sølv-aktige streker.
Det er lettest med lyst underlag, ja.
Ha en flott uke videre!
Sommerhilsen Marit

josimo sa...

Lekkert!!!
Flotte bilder !!!

MissMette sa...

Nydelig kjøkken, Monica ღ
... og flotte detaljer...
Skiltet ble kjempestilig!
Ønsker deg en fortsatt fin
uke og sommer, stor klem
fra Mette

Monica sa...

Hei!
Legger merke til at du har en Dolce Gusto kaffemaskin. Er denne en du anbefaler? Er du fornøyd? Er latte-variantene gode? Jeg er på utkikk etter kaffemaskin, og har skjønt at det "knives" mellom Dolce Gusto og Nespresso Citiz & Milk. Ha du smakt Nespresso? Liker du DG bedre?
Og den fantastisk fine hvite "boksen" med fire rom som du har stående like bortenfor, hvor kommer den fra? Nydelig! :)
Klem fra Monica

Anita Serine's livstil. sa...

Hei


Det ble kjempe fint, så flink du er.
Skilte er jo fantastisk.

Lindas Lille Leilighet sa...

Du har et kjempefint kjøkken. Kan se antydning til høy glans ja, og det er stiiilig:D Elsker det skiltet du har lagd:D

Klem

Trine sa...

Førr ett nydelig kjøkken!
Har SÅ løst å gyve laus me malepenselen så æ får malt kjøkken innredninga.. hehe..
Men må vel følge rådet fra min kjære, å få tak i en som kan spraylakkere det..
Selv om æ egentli ikke har løst på sånn stilreint kjøkken.. men bli nok beste resultat likevel..

Digge skiltet du har laga! FLINKA!

Klæm Trine

elinAnita (eddaskreativiteter ) sa...

Lekkert kjøkkenet ditt.Matpapir ja...husker vi gjorde det som barn:)Det ble kjempefint...
klemklem

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Superdupert fint kjøkken☺
Me like-alot!☺

Klem M♥

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Kjempe flott ble det, og det skiltet var hate nydelig fint! Ha en fin sommerdag! Ha en fin dag :) klemmer

Fossestua sa...

Lekkert kjøkken du har! Forandring fryder, og hadde jeg bare hatt energi så skulle jammen veggen over kjøkkenbenken vår fått seg en makeover her også. TTT ;)
Var innom Fru Dahl på Fauske for et par dager siden og brukte gavekortet jeg fikk av deg! Ble en flaske med lavendel husvask fra durance på meg :) Tusen takk!
Ønsker deg og dine en riktig fin sommerdag :)
Klem fra Lise

Bettum Villa sa...

Åh, så flott farge det ble på kjøkkenet!!! Du er så flink altså.. og effektif ;).

Når det gjelder skiltet så vet jeg alt om tidkrevende metode.
Når jeg skulle lage min egen "sjablong" av et dikt jeg likte for å sette det på et vindu. Så skjærte jeg ut ALT for hånd.. puh.

Ønsker deg en super flott uke!
Her blir det hytte ferie.
Klem Madelén

Hansen- Lind sa...

Du er tøff som tørr å prøve!! Glans 90 er jo veldig MYE glans;) Men hvorfor ikke??!! Ser isåfall veldig bra ut på bildene :)

Klem

Landlige Hjem sa...

Oj så fint det er hos deg, hvitt er lekkert ;) Forskjellige maleprosjekter her også ;) Tok ikke sjansen på å begynne på terrassen i dag for det så litt utrykt ut.. ikke göy med regn ;))
Nydelige inspirerende bilder hos deg - nyyter!
Takk for dine gode ord hos meg!!
Önsker deg en superfin sommer videre;))
Sommerklemmer,
Anki

Herman Grans ♥ sa...

Nydelig fint kjøkken du har!
Likte ALT i dette innlegget :)
God kveld! Hilsen Grete

Sommerhuset i bakken sa...

Herlig kjøkken du har. Så utrolig mange flotte detaljer - og for et utrolig flott skilt du har laget. Så flink du er!

Godt Isolert/Victoria sa...

Ser jo helt suuuuuuupert ut! FLINKIS! Kjøkkenet ditt (deres kanskje... *smile*) er så flott!

Anita Serine's livstil. sa...

Takk for svaret ang vasken.

Du må ha en strålende helg.

Frøken H sa...

Jeg elsker kjøkkenet deres! ♥ Og det ble veldig fint med ny farge også! :) Du er super effektiv altså, skulle ønske jeg hadde mer energi til å begynne på nye prosjekt om dagen! Kanskje etter ferien!? ;) Ha en fin søndag! ♥

klem Frøken H

Britt Kristin sa...

Hei!

Fann bloggen din og har kikket på den:)
Du har et herlig kjøkken:)

Klem fra Britt.