lørdag 16. april 2011

URTER & Kjeks...

Stort sett hver gang jeg leser interiørblader og spesielt kjøkkenreportasjene, er friske urter gjengangere på bildene. Det er mye mulig det er styling for anledningen, men det ser da unektelig friskt og lekkert ut. Igår gikk jeg derfor gått til anskaffelse av en sitronmelisse. Men så er det store spørsmålet... Jeg bruker den jo ikke til noe, den er rett og slett kun  til pynt. Jeg har et sterkt ønske om å holde den i live i litt mer enn 2 dager. Noen som har (god?) erfaring med slikt som kan hjelpe meg med noen tips?

Jeg hadde ingen potter jeg syns passet, så jeg har satt den i en plastpose og pakket den inn i gråpapir. Siden den begynte å henge litt allerede da jeg pakket den ut av plasten har jeg også knyttet litt hamptråd rundt selve urten. (Sikkert lurt?!)
Jeg aner ikke hvor lang levetid en sitronmelisse har, noen som vet? Foreløpig ser den veldig fornøyd ut, og den lukter herlig:)

Den søte glasskrukken er fra Kremmerhuset - nok en unødvendig ting jeg ikke klarte å styre meg for. 
Dymo'en derimot kommer stadig vekk til nytte;)

Her har vi fullt hus med alle fire S'ene våre, og i morgen blir det feiring av Husbonden som fyller 29 for 8. gang, og Lille-Mellomste-S som fyller 8 år! (som tida flyyyyyr...) Ønsker dere alle en fortsatt fin palmehelg, håper solen skinner på dere:)

20 kommentarer :

Hilde sa...

Jeg klarer ikke å holde liv i sitronmelissen inne, så der kan jeg ikke hjelpe deg. ;-)

Men jeg kan tipse deg om å prøve å lage sitronmelissete! Den smaker himmelsk både varm og med isbiter i. :-)

Ute har jeg derimot friske store sitronmelisser hele sommeren. De kommer år etter år, og vokser seg store og flotte. Tar også inn endel og tørker så jeg har til te hele vinteren! ;-)

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

INGEN erfaring med verken sitronmelisse eller andre urter!
Men har og tenkt at det ser veldig dekorativt ut☺ Men sia eg ikkje brukar det i matlaging hadde det bere blitt plassfyll i mitt lille kjøkken! Kanskje eg må lære meg å bruke det i maten-vert sikkert ein god smak☺☺

Ser du har kjøpt deg ein liten te lys holdar på Kremmerhuset også....samme her☺

Her er det høljeregn og surt!
God påske hehe☺

Klem M♥

Hulda sa...

Jeg ser for meg å ha sitronmelisse i kaker, for sitronsmak, men jeg vet ikke. Kanskje du kan søke opp noen oppskrifter på nettet.

Lekker er den der den står i gråpapiromslag, det var stilig! Flott den krukken fra Kremmerhuset også. Fint stylet på bildene dine!

God palmehelg.

Smykkas sa...

Jeg er dessverre helt blank. Synes du har funnet en kjempegod løsning både med "krukke" til den og med hamptauen rundt.

Klem

elinAnita (eddaskreativiteter ) sa...

Sørg for nok vann...de er de eneste urtene jeg holder i livet noen dager:)
klemklem

LYKKEBO sa...

Lurt-og veldig dekorativt!
Jeg har skaffet meg en slik symo jeg å, ser jeg må bli flinkere til å bruke den!;)

Lykke til med den store bursdagshelgen:)
Klem

Vibeke / Mammas Hus sa...

Eneste jeg har klart, et par ganger, er basilikum. Det viktigste har da vært å vanne hver dag.

Men disse urtene er ikke laget for å holde lenge, da må du dyrke de frem selv, fra bunnen.... :P

Linn sa...

Jeg klarer fint & holde liv i sitronmelissen. Men nå bruker jeg det jevnlig i te, is, kaker, duftposer, såper & fryser de i isbitbrett for & ha noen i vannkannen...er &så rågodt i lemonader. Så tror de liker & bli "nappet" litt + ha god drenering...at de ikke står med "bena" i vann. :) Plantet &så ut en & den kommer igjen år etter år som en semi-stor busk. :D Kall meg psyk, men til tider har jeg bare lyst & gni ansiktet inn i hele planten & bli der...det lukter jo så godt! <3 *ler*

Godt Isolert/Victoria sa...

Sååååååå fine bilder - som alltid! :) Jeg har ingen god erfaring med sitronmelisse - mine har dødd kun kort tid etter at de er kommet i hus. Hvor har du kjøpt lappen som du har limt cookies på? Slike er jeg på utkikk etter!

Tina sa...

Vakre bilder, og flotte etiketter! God påske til deg, håper du får en fin og solfylt ferie! Klæm

Marens Interiørverden sa...

Hei så utrolig koselig =) God Påske til deg og dine=)

Anonym sa...

Et tips kan være å bruke selvvanningspotter. Og å plante de i større potter med plantejord og lecakuler nederst for drenering. Krever mye vann, men skal ikke stå i vann. Sitronmelisse er veldig godt på vaniljeis :)

Tyrifryd ♥ Monica sa...

Takk for tipset, Anonym;)
Det må prøves!

Har en drøm... sa...

Så flott det ble med litt grønt på kjøkkenet ♥ Veldig lekkert med gråpapir istedet for krukker;))
Jeg har tenkt på og skaffe meg slike mange ganger jeg og, frisker opp på kjøkkenet;)
MEN, jeg klarer ikke ha grønne planter og blomster mer enn 2 dager, så det er begrenset hvor mye jeg gidder og bruke på det, desverre...

Men kanskje jeg kan plukke opp noen gode tips her nå da, hihi...

Ha en superduper helg, jeg blir hjemme i påsken, så jeg blir hengende rundt her;))

Klem line

Mona Christin sa...

Hei.

Jeg kjøpte en melisse en gang og den holdt i nøyaktig 3 dager, for jeg brukte den heller ikke til noe. Eneste jeg vet er at den ikke må tørke eller drukne. Du får nyte duften så lenge du har den.

Fint stylet også.

Klem Mona C

Jatte sa...

Er nok mest styling i disse Interiørbladene ja ;) hehe

Men det er virkelig fint med friske urter så har selv kjøpt flere - men jeg klarer aldri og holde liv i dem lenger enn max 1 uke, så har gitt litt opp ;p

Ha en fin Søndag og god påske,
Klem Jatte♥

Fru.Underberget sa...

Så fine bilder du viser! Kjenner igjen problemet med å holde liv i krydderurtene... Fint til pynt i begynnelsen før de begyner å hangle... Det er lurt å potte de om i større potter med mer jord. Gi jevnt med vann tror jeg og sikkert litt gjødning. Er veldig fint som pynt på desserter, i isbiter og te som nevnt ovenfor. Google deg til bruk og oppskrifter så får du sikkert mye glede av den:-)

Elisabeths idyll. sa...

Så fint du har gjordt det ;o) Kjempe friskt og fint med friske urter!!
Jeg har persille til pynt på kjøkkenet....men bruker det ikke til noe , hehe ;o))

Ønsker deg og dine en flott påske og fine bursdagert ;o)

Klem Elisabeth

Maleviks Rosenträdgård sa...

Hej Monica
Hur fint som helst :)

missa inte

B
L
O
G
G
P
A
R
T
Y
T

redan 70 fina bloggar...
VÄLKOMMEN
Håkan

Line sa...

Såå fint du har det :)