mandag 14. mars 2011

VÅRTEGN 14.03.2011 - UKE 11

Den siste uken har det blåst og snødd, snødd og blåst i endingen. Vårtegnene jeg viste forrige uke er igjen dekket av snø.
Ett skritt frem - to tilbake... Men et bidrag til HUMLEBACKENS VÅRTEKNSUTMANING blir det denne uken også. For når vårstemningen uteblir utendørs, får man lage vår innendørs! Jeg har endelig fått tak i en perleblomst, eller MUSCARI som damene på blomsterbutikken foretrakk å kalle dem. Jeg kjøpte en som ikke har sprunget helt ut enda, i håp om at den varer litt lengre... Og så er det jo koselig å følge med på utviklingen og se at de springer ut litt og litt for hver dag.

Jeg eier ikke grønne fingre. Faktisk ikke i nærheten engang. Null komma niks botaniske evner. Jeg er full av beundring til alle dere som klarer å stelle blomstene deres, gi dem omsorg, få dem til å trives - og ikke minst LEVE! Jeg har fanget opp noen tips fra dere her i blogglandia, men hittil har dessverre ikke fingrene mine tatt til seg den ettertraktede og nødvendige fargen.


Veldig mange blogget om svibler rundt juletider, og da la jeg merke til at noen hadde skyllet jorden av løkene og røttene, og satt dem i glass. Det syns jeg var så fint, så nå har jeg gjort det med min perleblomst Muscari. Nå kan det godt hende at Blomster-Finn og hans medsammensvorne både gremmes og skjennes. Jeg aner jo ikke hva jeg driver med, og om de kommer til å overleve dette. Men siden blomster uansett har særdeles KORT levetid her i huset syns jeg det var verdt et forsøk. Jeg har hørt at løkene ikke skal være under vann, men jeg har fylt LITT vann i glasset slik at røttene står i vann. Er det noen som har erfaring med dette, så tar jeg gjerne i mot tips. Og dersom du VET at dette har fatale konsekvenser; Ikke vær redd for å fortelle meg det!!
Når det kommer til blomster er jeg alltid mentalt forberedt på det verste, nemlig død og fordervelse...;P

 
Ny uke, enda ett skritt nærmere vår og sommertid. Glad mandag...


21 kommentarer :

Karma sa...

Siden du har fått tips rundtomkring om hvordan holde blomster i live, så har du ikke lært det av meg i hvert fall:) hihi jeg tyr nok til blomstene som forhåpentligvis snart dukker opp utenfor vinduskarmen...

Klem Kaja:)

ennahs lille hjørne sa...

Nydelige bilder:)

Ingen grønne fingre her heller...
Skulle ønske jeg hadde, det er jo så herlig med blomster. Det livner sånn opp og man blir så glad av å se på de.
God mandagskveld :)

Klems

Frk Kastås sa...

Så vårlige deilige bilder!
Jeg vet med sikkerhet at tulipaner klarer seg uten jord. De har det faktisk helt supert uten både jord og vann! De har det helt utmerket med saften i løken i laaaange tider!
...og når det gjelder for svibler og, så er det jo naturlig å tro at perleblomster også klarer seg fint slik! Løkblomster er de jo alle sammen ;)

Ville heller vært litt forsiktig med å la de stå i vann... ;)

Ha en god uke..får håpe våren finner deg i løpet av den!

Klem
Rikke

Smykkas sa...

Det finnes ikke snev av grønne fingre her i huset heller. Min mor valgte utdannelse ved hagebruksskole, men genene har hoppet over meg.

Jeg priser meg lykkelig over at jeg ikke har hage. Det krever nok å holde liv i sommerblomstene på altanen.

Klem

Smykkas sa...

Det finnes ikke snev av grønne fingre her i huset heller. Min mor valgte utdannelse ved hagebruksskole, men genene har hoppet over meg.

Jeg priser meg lykkelig over at jeg ikke har hage. Det krever nok å holde liv i sommerblomstene på altanen.

Klem

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Kjempefine bilder☺

Det spisebordet ditt er jo rett og slett blitt dødslekkert!!♥
Utruleg kult! Og so flink du har vore, og kreativ☺

Eg skal gjere nåke med vårt og, men klare ikkje heilt bestemme meg for ka... Men lei av å ha det brunt!

Klem M♥

Li/Småtingene sa...

Deilig med vårtegn - om det nå er inne eller ute ;-)
Bildene var nydelige...

Likte bordet ditt under her også! Kreativt og tøft!

:-)

Jennys fire vegger sa...

Åh, så herlige bilder! :-) Og jeg håper de får vare LITT lenge hos deg, for de var spreke uten jord! :-)

Ha en fin kveld videre.
Klem Jenny

Mie sa...

Jeg har bare null interesse for potteplanter, elsker avskårne blomster i alle varianter, spesielt tulipaner og roser, men sånne andre, nei, det er bare ikke min greie. Det er jo fint å se på de hos andre. Hjemme hos meg er det som regel kun en ordkide som står ensom og forlatt pga en venninne som optimistisk tror at DENNE gangen vil jeg bry meg, men...hehe...har knertet noen orkideer også oppigjennom ;D *♥*

Har en drøm... sa...

Åååå Monica ♥ Så nyyydelige bilder!
Helt fantastisk at du har fått til det der, hihi...

Og det er så søtt med perleblomster i Norgesglass, digger det ♥

Spennende og se om de overlever;) Her sprang de ikke ut engang før de tørket inn...:))

Klem Line

Alfasinteriør sa...

Nydelige vår bilder.
Ha en flott kveld.
Klem Alfa

Britt Irene sa...

åååå her fikk jeg skikkelig vårstemning:)
Flotteblomster i en nydelig stetting:)likte godt at du har brukt norgesglass som potte på den.røttene er jo en fryd for øyet også:):)
SV:alltid morro med ting man kan lage til selv,og stigen ble jo ferdig på 1-2-3:)gleder meg bare til lampa er i hus:)

Ingunn sa...

Jeg kaller det perleblomster , jeg , i min uvitenhet.
Vakre er de og flotte bilder viser du !
På tross av mine ikke så grønne fingre og dystre spådommer da jeg med friskt mot laget et innlegg om inngangspartiet mitt en soldag for noen uker siden, ja , så LEVER mine perleblomster ennå !

Godt Isolert/Victoria sa...

Som vanlig nydelige bilder. Jeg er spent på å følge med på om blomstene overlever altså! ;)

KLEM

Lotta sa...

Herlige bilder hos deg:) Ha en fin tirsdag:)Klemmer

Catje sa...

Nydelige bilder. Tror jammen jeg skal herme, om jeg klarer å komme meg innom en blomsterbutikk snart, før sesongen for slike blomster er over. Har det med å komme litt sent i gang!

Catje

Anette Willemine sa...

Vakre bilder! *Sukk*

Her er det lite hjelp å få når det kommer til blomster! Jeg er gad hver gang noen overlever en uke. :)

Ønsker deg en fiiin tirsdag!

Klem,
AW

Hansen- Lind sa...

Jeg har ofte kommet glad og lykkelig hjem med grønnplanter der de i butikken har sagt at "denne overlever alt" jau jau.. den overlever i hvertfall IKKE meg! Så noe grønne fingrer her finnes ikke!!

Var flotte vårbilder :) er greit å ordne vår inne, når den ikke kommer utendørs..

Ha en fiiin kveld. Klem fra Anne Rita

Randi sa...

nydelige bilder og så stilig det var med rene røtter i norgesglasset...tøft!
Tror det skal gå bra uten jord, jeg gjorde det i fjor og det gikk bra det:-)

Her skinner solen, det er varmt og godt...ser ikke frem til å sitte 3 timer inne på kurs i dag...arrg.


Kos deg med dagen

Miss Mette sa...

Hei Monica
Så skjønne vårtegn, og NYDELIGE bilder du viser :) HERLIG... Mange flotte innlegg nedover her siden jeg var innom også, syns det er så koselig å tittte innom deg og din flotte blogg - stor inspirasjon... Ønsker deg en fiin, fin dag videre. Klem fra Mette

Ruths datter sa...

Å så fint det var med Muscari i norgesglass. Dette mestrer jo du til fulle. Lekkert.
Klem