søndag 13. mars 2011

NYTT LIV TIL SPISESTUEBORDET - DIY Light...

Det stakkars spisestuebordet vårt har vært igjennom noen omganger med røff behandling på forholdsvis kort tid. Det er opprinnelig et India/Bombay bord, som sikkert mange av dere kjenner til, eller selv er eiere av. Bordet ble pusset ned for et par år siden, da jeg anså meg som ferdig med min periode med mørke møbler. Det var en nitidig og laaaangsom prosess. Ikke bare ble jeg bestøvet (hihii...) daglig i flere uker, men jeg slet også ut 2 pussemaskiner.

I forrige uke fikk jeg et akutt behov for forandring, og bestemte meg for å male understellet hvitt. Hva slags tre som er brukt i disse bordene vites ikke, men noe er lyst og noe er mørkt, noe er mykt og noe er (ubegriperlig!) hardt. Da jeg pusset det ned fikk det 3 strøk med treolje, og tidligere i vinter oljet jeg det på nytt for deretter å lakkere det. Derfor innså jeg (faktisk...!) at det ikke var så mye jeg kunne få gjort med bordplaten slik den var uten å bruke en hel månedslønn på pussemaskiner og sandpapir.
Nips og naps har forandret seg litt siden dette bildet ble tatt, men slik så bordet ut for noen dager siden:

Siden jeg har FÅTT bordet av en slektning, har jeg ikke nølt så mye med å herje med det. Jeg er veldig glad i bordet, og vil helst ikke bytte det ut dersom det ikke blir helt nødvendig. Løsningen ble derfor ny bordplate. Den har jeg ganske enkelt laget av hobbyplater i furu. De er limt oppå den gamle bordplaten, i tillegg til at jeg har skrudd dem fast fra undersiden.

Jeg ville at bordplaten skulle gi en illusjon om å være tykkere enn den egentlig er. Platen ble derfor tilpasset med 3 cm utstikk på alle sider, slik at det akkurat ble plass til en hulkil i underkant. Hulkil-listen og bordplaten ble til slutt beiset med Jotun Interiørbeis i fargen Shabby. To strøk var egentlig nok til at jeg fikk den fargen jeg ønsket, men siden vi tydeligvis ikke har gjort en god nok jobb med å forklare vår 4-åring hvor man IKKE tegner med penn (hrmmfff.....), måtte jeg ta enda et strøk. Skulle jeg gjort det på nytt ville jeg nok valgt fargen Drivved, men jeg er veldig godt fornøyd med mitt nye bord:)
Note to self: Ikke snu ryggen til Minste-S. Evnt ikke la penner ligge å slenge. Noe sier meg at jeg burde lært dette for lenge siden?!

 
 Håper dere har en deilig søndag!


46 kommentarer :

Hansen- Lind sa...

WÆOW!!Så flott bordet ble! Ble jo kjempebra:)

Ha en skikkelig fin søndagskveld.
Klem

ennahs lille hjørne sa...

WOW sier jeg også... Så utrolig stilig det ble!!! Likte så godt den ilusjonen av tykk bordplate!!
Bra jobba!
Vi har ett slikt stuebord som straks ENDELIG skal byttes ut når vi flytter. (jeg har ikke energi nok til å få til noe så fint som du)
vårt ser ikke ut lenger.. jeg kom med komentaren til min sambo første gangen jeg så du hadde pusset ned bordet. jeg synes det var sååå stilig nedpusset. men det kom ikke på tale, så nå har han lovet meg nytt bord;)

Jennys fire vegger sa...

Se der, ja, det ble jo kjempefint! :-) Bordpalten ble tykkere og understellet ble flott. Det beste er alikevel at bordplaten ble annerledes enn understellet, syns jeg. :-) Likte fargen!

Og de er artige de små når de får fått i kulepenner ved en fin bordplate :-) Når minsten her var 3, fikk han tak i en kjempefin og skarp gråstein, ved siden av en fristende og skinnende bildør...

Ha en fin søndagskveld videre.
Klem Jenny

Hulda sa...

Det ble jo kjempelekkert! Så stilig med kontrasten mellom det brune, rustikke og det hvite. Herlig!!

HusmorDronninga sa...

Dette ble veldig bra!
Syns du virkelig gjør det beste utav bordet ditt, og hobbyplater på toppen var jo virkelig lurt!

Jeg har et eikebord som jeg ønsker å male.. meeeen... Husfar er ikke særlig lysten på å male et tilnærmet nytt bord.. hmmfp...
Den dag - den dag...

Håper du får en fin uke!
Klem fra
Kjersti

Manuela - "Mrs Hardy" sa...

veldi fin ble den!!

Har en drøm... sa...

Wiiii, Monica!
Så flott det ble;))
Du er jo bare sååå flink!!!
Er så herlig med slik drivvedbeis altså, knalltøfft ♥ Og det ble skikkelig stilig med det hvite understellet;)
Er ikke mye som minner om det gamle Bombay-bordet nå nei, knallba!
Nå fikk jeg lyst på et slikt et jeg og, trenger nytt stuebord jeg, og de fantes vel i små, lave modeller og de der i sin tid? Kanskje noe jeg kan få tak i brukt, skal i allefall se etter det;)

Ha en fin, ny uke søte deg, håper den blir flott ♥

Klem Line

Villa Bjørkhaug sa...

Det var skikkelig fint!

Klem.

Vibeke / Mammas Hus sa...

Ååååååååååhhhhhhhh!!!!! SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ fint!!

Vi har også fått vårt spisestuemøblement, og jeg tenkte faktisk for bare noen timer siden at det kanskje hadde vært fint malt... ;)

Beate sa...

fiiint!!!
vi har også malt bombaybordet vårt, men vi har malt bordplata også... men denne varianten var jo super-fiiin da!!

klem beate

Britt sa...

Det var utrolig flott! Likte veldig godt den nye bordplata. Jeg har selv et Bombay stuebord, har vært veldig i tvil om jeg tør å male det, men når jeg ser resultatet hos deg blir jeg mer gira på å finne frem malerkosten!

Hilsen fra Britt

Vigdis ♥ sa...

Så lekkert det ble! Og så flink du er til å se løsninger :D

Godt Isolert/Victoria sa...

Så utrolig fint det ble Monica! Du er superflink! :)

KLEM

Ellemell sa...

så utrolig fint det ble!
holder på å pusse opp bordet mitt selv her- men her holdt det heldigvis med bare maling!

klem ellemell

Monica sa...

Kjempeflott! :) Bordet ser fantastisk ut, stor forrandring fra hvordan det var opprinnelig :)

Merete sa...

Bordet ble kjempe fint!!!
Ha ei fin uke:)

Klem Merete

Frøken H sa...

WOW, det ble bare rålekkert Monica! :) For en forandring! Du er kjempe flink! ;) Jeg skal pusse ned og ha på drivvedbeis på stuebordet vårt, og nå fikk jeg litt lyst til å prøve å male understellet/beina. Hmmm...;) Ha en fortsatt fin søndagskveld! ♥

klem Frøken H

Mie sa...

Du er bare helt rå altså! Bordet ble dritlekkert! Var jo fint før også, men nå er det enda finere :) Kjenner til det med barn & penner, her i huset er det bare full alarm dersom Gullet får noe som helst av skriveredskap i hendene, hehe. *♥*

elinAnita (eddaskreativiteter ) sa...

Det ble jo kjempetøft...flink er du:)
klemklem

Nina iren sa...

Herlighet sååå fint det ble...og jeg som nettopp gav bort mitt bord!!!! ANGRER nå!!!!!

Catje sa...

Kjempestilig! Utrolig lurt med den lista på undersiden! Imponert over dine kreative evner, altså! :)

Catje

Grip dagen sa...

Slik en fin forandring! Lurt med den hulkil-lista under. Flott når slike bord ser solide ut.
Litt av en jobb du har gjort!!!
Nå må du bare ha kontroll på blyanter og penner som ligger og slenger...
Vårlig hilsen Marit

Randi sa...

åååå......dette vil jeg også gjøre.....jeg har lege hatt så lyst til å gjøre noe med bordplaten på spisebordet...men orker ikke pusse det ned....dette var jo genialt!!

men hvor fikk du tak i de listene?...dette blir vårprosjektet mitt....jeg elsker bolgglandia!!!:-))

knuseklem fra meg

Mona/Villa Tverrteigen sa...

Hei..
Bordet ditt ble jo bare så LEKKERT!!!
Her har du vært kreativ og tenkt nytt uten og måtte gjøre all verden.
DEt ble helt knall rett og slett.
Takk for tips av beis:)
Det må jeg notere:)))

Ha en fin kveld.
Klem:)

Lille Liljehvit sa...

Hei hei :)

Jeg vet ikke om du vet det, men jeg har hatt en give-away hos meg blandt mine følgere :) OG du er en av mine følgere :) Og du har vunnet!!! :) Nå skal jeg inn og titte litt ekstra hos deg, så jeg kan finne på noe fint til deg :)

Har du en mail-adresse, så jeg kan skrive en mail til deg, og få adressen din? Så skal du nok se at det dukker opp en liten overraskelse i posten :)

:)

Veronica sa...

Det var kjempefint når du malte bordet ditt sånn. Det var fint fra før av også, men nå var det spesielt fint.

vintagepia sa...

Kjæmpelækkert borde blæi...sånn skal dæ gjøres...love it!! Malekostns uinnerværk:o)
Vintagepia

Anonym sa...

Hei!
Koselig blogg med mange flotte interiørtips. Jeg ble nysgjerrig på gulvet ditt... Nytt? I tilfelle hva slags?
Takknemmelig for svar.
Karianne

Tyrifryd ♥ Monica sa...

Hei Karianne!
Gulvet er laminat fra Alloc og heter hvitlasert lønn:)

Anonym sa...

Nydelig bord! Du er kjempeflink! :) Jeg holder på å pusse opp et spisebord selv, og skal ha bordplaten beiset..vil gjerne ha en drivved-look. Men både drivved og fargen shabby synes jeg blir for brun. Jeg har mye kalde farger..hvitt, sølg og grå. Har du noe beis å anbefale? Er ute etter en mer grå farge.. Det er vanskelig å se på bildene, men synes du fargen shabby ble en type kald eller varm farge?

Mvh kristine :)

Tyrifryd ♥ Monica sa...

Hei Kristine!
Jeg syns shabby fargen er ganske kald. Jeg syns den ble for brun etter første strøket, men etter 3 strøk (som jeg har brukt) syns jeg fargen ble veldig fin;)

Lykke til! ;)

Anita Stensvold sa...

Jeg følger siden din :) Jeg sitter her med samme bord og 6 rottingstoler til, fått melding om noen som var int i å kjøpe stolene mine, så blir oppussing her av bord også :) Hvor har du kjøpt stolene dine? Kan du ikke lage ett innlegg om de? Å hvor fikk du tak i stolputetrekk? Alle jeg har funnet blir så rare på.

Anita:)

Tyrifryd ♥ Monica sa...

Hei Anita!
Disse stolene er rottingstolene som hørte til bordet, vet ikke hva de heter eller hvor de er kjøpt da jeg har arvet dem.
Trekkene er Henriksdal fra Ikea, fungerer helt fint, men er ikke helt optimale i passformen, siden stolene er veldig brede øverst i ryggen...
Litt usikker på om du fikk svar på det du lurte på, men da må du bare spørre igjen;)

Jeg har ikke disse stolene i spisestuen lenger, derfor blir det ingen innlegg om dem. Jeg har derimot plassert dem ute, og du kan lese om dem her:

http://www.tyrifryd.com/2011/06/spisestuestoler-i-ny-drakt.html

Ha en finfin kveld;)

Chiccicherry sa...

Hei:) - Så fint bord:) har et salongbord i den serien jeg også:) Vuderer egentlig å selge det da jeg synes det er litt for høyt... Men jeg lurer på om du har noen tips til hvordan jeg kan få tak i slike plater som du har på bordplata? Hilsen Katja:)

Fruen på Solhaug sa...

Jeg oppdaget nett bloggen din og digger stilen din ;) har kenge letet etter en slik lampe for levende lys som du har over spisebordet, hvor har du fått tak i den?
Ha en super kveld ;)

Kristin sa...

Hei! Utrolig flott bord. Jeg har kjøpt samme bordet og er nå i ferd med å pussedet opp på samme måte. Kan jeg spørre hva den listen heter som du har brukt under de nye platene. Vil gjerne vite navn og bredde. Tusen takk.

Christine sa...

Hei! Så fint bord du har laget! Jeg har blitt inspirert og er i ferd med å pusse opp et tilsvarende bord. Nå er det kun listene som står igjen,men kan ikke få tak i like fine lister som deg. Vet du hva slags type/navn på listen og eventuelle mål/bredde?

Tyrifryd ♥ Monica sa...

Hei Kristin og Christine!

Listen under bordet er en hulkil-list. Jeg husker ikke hvilken dimensjon jeg brukte, men den finnes i mange størrelser (litt avhengig av leverandør)
Det beste er om du sjekker på ditt lokale byggevarehus, og tilpasser bordplaten deretter:)

Lykke til, begge to! :)

Camilla sa...

Hei! Fant bloggen din gjennom litt googling etter interiørtips, og nå har jeg blitt sittende å lese og lese og lese!!
Meg og kjæresten har kjøpt vår aller første bolig, og nå er bloggen din blitt min favoritt og inspirasjonskilde!

Begynte oppussing av et gammelt bord idag. Der skal bli så likt som mulig ditt! Jeg falt helt pladask, og har allerede vært og kjøpt beis og maling.

Vil VELDIG gjerne at du kan skrive en liten turorial til meg på hvordan du gikk frem. Kjæresten min har allerede også kjøpt hobbyplater!:D
Og er det klassisk hvit du har på bena?

Håper på svar!
MVH
Camilla, 21, Porsgrunn

Tyrifryd ♥ Monica sa...

Hei Camilla!

Så gøy at du liker bordet mitt;)

Jeg begynte med å lime hobbyplatene fast i bordplaten, med sterkt monteringslim (maxi-bond eller ess-tack).
Deretter skrudde jeg de godt fast fra undersiden av bordet.
Så satte jeg hulkil-listene fast i den nye bordplaten med en spikerpistol - før jeg tilslutt malte :)

Lykke til!

Tyrifryd ♥ Monica sa...

Og fargen på bena er bomull ;)

Camilla sa...

Tusen takk for svar! En bitteliten ting til: hobbyplatene sambo kjøpte er bredere enn dem du har på bilde. Syntes din bredde på hver enkelt plate ser mye bedre ut. Har du splitta dem selv, eller var de slik da dere kjøpte?! Mvh Camilla :)

Anonym sa...

Hei! Bordrt ble flott, men lurer på jbordan det ble etter en tids bruk. Tenker på sprekker mellom platene osv. Samler det seg brask nedi der? Jeg skal lage nytt på bordet mitt nå.

Tyrifryd ♥ Monica sa...

Hei Anonym:)
Jeg har ikke fått sprekker i bordplaten min, går bare godt :)

Anonym sa...

Hei! Kjempe fint bord! Tenker å gjøre det samme som deg :)Men ble det dyrt? Vet du sånn ca hvor mye du brukte på oppussingen?
Hvor breie er hobbyplatene du har brukt?Du festet de ikke til hverandre før du festet de til bordplaten?

Tyrifryd ♥ Monica sa...

Hei du!
Beklager sent svar, kommentaren din hadde havnet i spam.
husker ikke hva jeg betslte for det, men hobbyplank koster ikke all verden :) Platene jeg brukte er 20 eller 25 cm brede, men det kommer an på hva som passer bordet ditt best ;) Om om du vil ha tre eller fire plater i bredden.
Jeg festet ikke platene til hverandre før jeg festet dem til bordet. Lim dem godt til bordplaten med monteringslim først og skru skikkelig godt fra undersiden etterpå så sitter de som støpt, og vil heller ikke skli fra hverandre :)