torsdag 3. mars 2011

BYGGEPLANER...

I fjor høst begynte vi såvidt å leke med tanken på å bygge ut. Med 4 barn og 4 pittesmå soverom har plassmangelen meldt sin ankomst. (Husbonden og jeg vil jo gjerne ha vårt eget rom også;) De 3 største barna bor her bare i helger og ferier, og bruker ikke rommene sine så mye. Men like fullt; når de er her, BOR de her, og det er viktig for meg at de føler det slik selv også, og at de føler seg like hjemme her som hjemme hos mammen sin. Jeg syns det skal være likt for alle 4 S'ene våre, det skal ikke være slik at de 3 største "bare" er på overnatting. De BOR her. Slik har det alltid vært, og slik kommer det alltid til å være!

Siden jeg kjaser sånn om antall soverom, ligger det vel i kortene at påbygget skal inneholde nettopp dette. Dette soverommet blir altså Minste-S sitt. Siden hun skal begynne på skolen allerede neste høst (hjelp....hvor ble tiden av?!?!) trenger hun litt større plass å boltre seg på, og ikke minst en pult. Jeg har kjøpt en lekker gammel pult av VICTORIA, den skal dere få se når jeg en vakker dag får hentet den...:P (Takk for tålmodigheten og "leie" av lagringsplass, Victoria...)

De siste dagene har vi planlagt, tegnet, og omsider blitt enige(!) Selvom jeg jobber med dette til daglige var det overraskende mye vi plutselig måtte ta stilling til. Vi har brukt en stund på å bli enige om ytterdør, vi har til og med hatt det ute på høring blant venner og familie. Valget falt til slutt på en 2-fløyet dør som vist på bildet under, men uten glass og i fargen Gustaviansk Blå. Huset skal males hvitt, og jeg tror det kommer til å bli lekkert å bryte fasaden med denne fargen.


Vinduene på huset trengs å byttes ut snart. Så når vi valgte vinduer til påbygget valgte vi utifra hva vi vil ha på resten av huset når den tid kommer. Ut med svenske husmorvinduer!! Husbonden vil tydeligvis aller helst bo i glasshus, så store vinduer som han har sett for seg at vi skulle sette inn. Slik blir det altså ikke med mindre han vasker dem selv... Vi endte opp med gamledagse 4-rams vinduer med dertilhørende gamledagse hasper. Hvilken lykke! Jeg syns det er så sjarmerende og nostalgisk...

Og da vi trodde vi var ferdige og kunne pakke vekk tegnesakene og få dør og vinduer bestilt, var det bare å sette et par fyrstikker i øya og fortsette ut i de sene nattetimer. Vi hadde jo ikke valgt ut sprosser, og der er det jo også et haaaaav av valg... Gjennomgående, utenpåliggende, tre, aluminium, kitt, duplex, thermo, størrelse?? Så mye tenketid og diskusjoner, og vi skal bare bygge på?!? Skulle jeg noen gang bygd hus, ser jeg for meg at vi trenger noen år på å bli enige. Når jeg tenker meg om tror jeg ikke jeg hadde blitt enig med meg selv engang...;)

Men nå er det bestemt, opp og avgjort, og bestilt:) Jeg gleder meg som en 5-åring på julaften til å komme igang!
Dette ble et NOE lengre innlegg enn planlagt. All ære til deg som har orket å lese helt ned hit:) Dette skal på ingen måte bli noen byggeblogg, men noen innslag innimellom må påberegnes:) Slik så huset ut når vi kjøpte det.
Noen små forandringer er allerede gjort, og når høsten kommer håper og tror jeg at det ser ganske annerledes ut...

Håper dere har en flott torsdagskveld. Snart helg...IGJEN! :)
TUDELS!

13 kommentarer :

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Spennande☺
Glede meg til forsettelsen☺

Ikkje verst at dåke i heile tatt diskutere det-eg måtte nok sett på dette sjøl for min kjære hadde nok ikkje synest det var so nøye :/


Klem M♥

Monica sa...

Tihi, tipper nok husbonden ikke syntes det var sååå morsomt med storm i natt da!
Spennende med utbygging :) Regner med vi får følge med her inne på fremdriften, er jo mange valg å ta fremdeles :) Kjempefin dør og farge dere har valgt, det blir nok bra :)
Kos dere med fortsettelsen :)

Bestefars Verksted. sa...

Heisann :) Nydelig farge,og nydelig dør,dere har valgt ! Håper vi får se allt dere gjør.....så om det blir en byggeblogg er det helt OK !!!! Elsker slikt !!! Kjempefint hus også,men jeg skjønner at dere vil gjøre noe som er dere !! Hadde nok gjort det selv også.....og vinduer og dører er VIKTIGE,selv om ikke alle mannfolk skjønner det......hihiii ;) Mange valg dere må ta......men du skal se det blir toppers til slutt !!!!!!!!!! Kos deg i Vika :)

ennahs lille hjørne sa...

Åij, så spennende!!! artig med slike prosjekter også...
Fint hus dere hadde,og ja det kommer nok til å bli LEKKERt med de vinduene du har bestilt;) Døra var også stilig!

Klemmer

Frøken H sa...

Så spennende! :) Nydelig dør og vinduer dere har valgt! ♥ Gleder meg til fortsettelsen!

klem Frøken H

Bettum Villa sa...

Jeg følger gjerne med igjennom tykt og tynt ;) og fortell gjerne litt om sprosser hvis du vil og pris for jeg holder på å bytte vinduer (sakte men sikkert, 2 i året) og ingen av dem har sprosser enda. Mest grunnet pengemangel men også pga at jeg ikke aner hva jeg skal velge.
Så jeg gleder meg til å følge deg videre i "reisen". Klem Madelén

Har en drøm... sa...

Så spennende Monica;) Og det skal nok bli godt med et skikkelig rom til alle barna ♥ Veldig viktig & riktig av deg og tenke slik... du er nok en GOD mor ♥

Tipper det kommer til og bli superbra! Du er jo bare så flink!
Gleder meg til og følge prosjektet!

Klem Line

Vibeke / Mammas Hus sa...

Åh, 3 nydelige ferske innlegg til meg :D

Jeg er supermisunnelig på vinduene dine (!), jeg ønsket meg sånn, men med et HELT hus som skulle bygges ut ble det fake. Med en dame som PIRKET på at jeg skulle ha KORS-sprosse, ikke KRYSS-sprosse. Sånt er viktig, og det skjønner ikke alel på byggevarehus, nesvner ikke navn, men det var ikke BM eller min forrige arbeidsgiver. ;)

Håper du får en kjempefin dag, snuppa mi ♥

Miss u so much!!!!

Lottemora sa...

Så spennende da. Akkurat slike vinduer vil vi også ha når vi en gang skal bytte ut de vi har. God helg fra Lottemora

Loppeline sa...

Er ikke nordpå så ofte nei, men skal i påsken, så det gleder vi oss til;)

Stine sa...

Å, dette blir spennende!

Jennys fire vegger sa...

Spennende! :-D

God helg til deg og dine.
Klem Jenny

Karma sa...

Herlig med sånne planer, planleggingen er jo halve morroa med tilhørende drømmer om at det skal bli ferdig:) Gleder meg til å følge med! Selv har vi store planer om utbygging. Men det blir kronglete med omgjøring av takkonstruksjon så nå lever jeg på drømmen om den dagen det er ferdig:)

Men det skal sies at når nabohuset til verdens herligste svigermor legges ut for salg neste vår og at vi har fått vært på en tyvtitt og at det er stort nok i massevis, så er det mulig utbyggingsbplaner blir omgjort til oppussingsplaner og salgsplaner...

Klem Kaja:)