søndag 21. november 2010

Et ekte Førjulseventyr.....

Denne helgen har vært et eventyr fra ende til annen! Vi har hatt koselig besøk av foreldrene mine, og de 3 bonusbarna mine har vært her:) Fredagen brukte vi til å slappe av sammen og gå turer i nærområdet. God mat og drikke ble konsumert og familiestemningen var fullkommen! Synd dagene går så fort når man mollkoser seg sånn sammen med dem man er glad i....


Lørdag reiste Lille-Gull, Store-Gull, mamma, svigermor og jeg på jentetur til Henningsvær. Hvilken dag!! Vi hadde et fantastisk vær, vinterlyset her oppe er helt spesielt, særlig på denne tiden når vi ser det siste av solen før den blir borte og viser seg igjen først i slutten av januar. 
Bildet over er ifra ferjeturen over Hadselfjorden.


Disse bildene er tatt på turen over til Henningsvær, like før vi ankommer bruene over til den vakre lille øya.Tenk å være så heldig å eie et slikt fredelig og flott sted midt i havgapet.....sukk..



Henningsvær hadde før 1960 bare en båtrute til Kabelvåg og Svolvær som eneste forbindelse med omverdenen. I 1963 ble det opprettet et fergesamband mellom Henningsvær og Festvåg. Denne fergekaia ser dere på bildet over og under. I 1983 åpnet Henningsværbruene som ga fiskeværet fergefri forbindelse med resten av Lofoten.


I siste halvdel av 1800-tallet var øya, under ledelse av Henrik Drejer som kjøpte stedet i 1842, Lofotens viktigste fiskevær med sykestue, fiskerilege, kapell og fyr. 
Under 2. verdenskrig ble Henningsvær offer for angrep av allierte styrker under det som senere har blitt omtalt som Lofotraidet. Blant annet ble trandamperiet på Engelskmannsbrygga sprengt før soldatene returnerte til Storbritania. 


Her er brua den første brua over til fiskeværet. 
Er det rart man blir malløs, forelsket og tjukk i halsen??
Aldri før har jeg sett øya i et slikt vakkert lys som dette...


Den lille øya som jeg er så forelsket i hadde på 50-tallet ca 1000 fastboende. Deretter kom nedgangen i rekordfangstene etter krigen, og dermed ble det gjort endringer i firskeriforvaltningen. Noe som igjen førte til at større og færre båter sto for fiskeriet, og folk måtte flytte på seg for å livnære seg. Befolkningstallet fortsatte å synke helt frem til 1990, da det stabiliserte seg til dagens nivå, som er ca 450 fastboende.


Idag livnærer øya seg på reiseliv og turisme i sommermånedene, dette er et yndet sted for fjellklatrere blant annet. Det er sjelden vi har kjørt her og ikke sett teltcamper og klatrere, for ikke å snakke om de som finner det for godt å slå opp teltet midt i fjellveggen og henger der over natten....(!) Jeg holder meg til shopping;)


  For vår del var det butikkene som var hovedattraksjonen. Hvert år arrangeres julemarkedet "Førjulsstemning i Henningsvær" som starter den første helgen i november og varer til siste helg før jul. På markedsdagene kan barna lage sine egne lys på Lysstøperiet eller blåse sine egne julekuler på Keramikk-verkstedet for å nevne noe. Du kan følge julemarkedet på Facebook HER!




 Til slutt et bilde tatt på veg hjem...
Dette er nok solas farvel til oss her oppe for 2010. 
Jeg gleder meg til å se den igjen i januar...


Og sist men ikke minst;
Takk for en flott tur jenter, og en herlig helg!
1000 takk til familien min som jeg er så glad i som har gjort denne helgen så minnerik og flott! 
Jeg er uendelig glad i dere alle sammen!

Go'natt fra Vikaveien....

9 kommentarer :

I`Døsset sa...

Så utrolig FLOTT.

På landet sa...

Nydelige bilder :) Høres ut som en topp helg!

Catje sa...

Fanatastiske fine bilder!
Flott med en liten historieleksjon på morgenkvisten også :)

Catje

allesistgut sa...

Wow. Fantastiske bilder du viser oss her! Tusen takk. Jeg var i Henningsvær en gang og har gode minner om stedet! Liker lyset i vintertiden i Norge veldig godt.
Ha en fin uke!
Hilsen allesistgut

Vibeke / Mammas Hus sa...

Åååååh! Sååååå fine bilder. I want back!

Miss uuuuu ♥

Mie sa...

Hoi så mange vakre bilder, blir helt varm i sjelen av å se så flott natur, takk for at du deler *♥*

Randi sa...

Det er så jeg nesten blir religiøs!! Lofotoen er bare så vakkert..sommer som vinter...for noen farger...og fjell.....hadde jeg fått det til skulle jeg bodd der.

Men jeg er så hjemmekjær at jeg nesten får vondt av å flytte 6 km unna her vi bor i dag...

Ha en super flott dag

Sìv`s verden sa...

Å,for noen utrolig flotte bilder og for et nydelig sted!!:)

Klem

Godt Isolert/Victoria sa...

Monica, så nydelige bilder du har tatt! Helt himmelsk. Håper jeg rekker å komme meg til Henningsvær før jul altså. Klem