søndag 28. november 2010

En perfekt start på adventstiden...

1.søndag i advent har vært akkurat slik jeg øsnket at den skulle bli. 
Familie og venner har vært her på adventskaffe, vi har kost oss og slappet av, spist kaker og klementiner, tent lys og fyrt i peisen. Dagen ble avsluttet med en kvelds-sparktur med Husbonden og Lille-Gull. Perfekt førjulskos i herlig vintervær. 


Sparkturen ble kanskje litt i seneste laget for Lille-Gull. Da vi kom hjem litt før klokka åtte, sto det besøk og ventet ved døra, og jenta som allerede skulle lagt seg for 1 time siden fikk kakao og sjokoladekake til kvelds...Kan det være grunnen til at hun ikke har sovnet enda mon tro?! ;P 
Jaja, noen utskeielser må man da unne seg. 
Dog begynner "noen" å bli i overkant hyppige, da mora alltid finner en god grunn til den slags...


Igår kveld kom jeg på at jeg kjøpte noen lyskuler i fattigmannssølv på januarsalg. Da var veien opp på loftet kort, til tross for muse-skrekken min;) Utfordringen med slike herligheter er ledningene, det er nemlig noe av det styggeste jeg vet. Jeg har alltid et svare strev med å skjule dem som best jeg kan, og kreativiteten på området er nærmest ubegrenset. Disse kulene er utstyrt med hver sin trafo, sorte sådan. Og siden kontaktpunktet sitter i taket ble det forholdsvis uaktuelt med to gigantklumper og 2 x 3 meter ledning surret sammen i to bunter hengende å dingle. Så idag morres bar det ut i garasjen på jakt i resteplankebunken. Jeg snekret sammen en liten boks som passer akkurat rundt trafomonsteret, litt hvitmaling, og VIPS - trafokrise avblåst. Den er åpen i bakkant og romslig i underkant, slik at det kommer til nok luft og ikke blir for varmt der inne. Vi vil jo unngå julebrann... (Flink jente, pappa??) Boksen er litt vanskelig å se på bildet, men det er jo da også hele vitsen;)


Og til alle dere som fnøste av meg da jeg kjøpte denne gamle tesilen på Gjenbruket. Hva jeg skulle med den? Nei skulle og skulle.....Men jeg visste jo at kom til nytte en dag...(ja, særlig...) 
Nå ligger den pent og hviler på kanten av et Norgesglass, og rommer den helt nødvendige 
Apotekets Kongerøkelse.


Så tenner vi et lys i kveld
vi tenner det for glede.
Det står og skinner for seg selv
og oss som er tilstede.
Så tenner vi et lys i kveld,
vi tenner det for glede.


Jeg lovte dere å legge ut skiltene jeg har igjen fra julemarkedet idag, men det må nok bli i morgen.
Hva har DU gjort på denne 1.adventssøndagen?

9 kommentarer :

Godt Isolert/Victoria sa...

Høres ut som en superfin dag! :) Flotte bilder du har tatt av, som vanlig, flotte ting! ;)

KLEM

Har en drøm... sa...

Så flotte bilder!
Og julekulene i vinduet var kjempefine... er alltid en utfordring med disse stygge ledningene ja, men dette løste du jo meget bra:)

Så koselig med adventbesøk...

Ha en fin mandag!

Klem line

Catje sa...

Ideen med røkelse i tesil var jo kjempelurt! Og jeg er enig i at det er vanskelig med slike ledninger, men jeg ergrer meg nok ikke nok over dem, skjønner jeg :)

Catje

Godt Isolert/Victoria sa...

Ja, englevingene er fra Kremmerhuset! ;) Jeg fant plutselig ut at jeg MÅ innom der i dag og det passer jo ypperlig siden vi ikke har lunsjservering i dag! :)

Hvor kjøper du alle blåndebåndene dine? Jeg kan bare ikke ha de pepperkakeformene hengende i det røde båndet. Jeg er ikke så veldig glad i rødt og kjenner allerede at jeg nærmest har fått overdose på grunn av julestrømpene og det båndet. Tenk i fjor hang jeg opp røde gardiner i stua på lillejulaften og før nyttår var de fjernet... Litt rødt må det være til jul, men jeg kjenner at det lett blir i overkant altså!

Jeg tror heller guttene skal få seg en annen bilgarasje - de har jo tross alt bursdag på lørdag! :D

KLEM

Godt Isolert/Victoria sa...

Klart det er lunsjservering! :D Mandag, tirsdag og torsdag er det brød med diverse (ok da: stort utvalg av pålegg osv), onsdag er det salatbar og fredag varmrett! :D

Ja, må se etter blonder der da! :)

Marens Interiørverden sa...

Hei så koselig du har det:)I like your style!! kjempespennende blogg:)

Mie sa...

Det var en genial løsning på stygge trafoer! Ble riktig fint *♥*

Karma sa...

Kongerøkelse hører julen til. En helt fantastisk duft og så dekorativt du hadde gjort det!

Klem Kaja:)

Vibeke / Mammas Hus sa...

Høres ut som en fiiiin helg ♥

Fiiiiiine bilder!

Savner deg!!!