lørdag 30. oktober 2010

Bestemors klokke...

Jeg var så heldig å arve et veggur etter bestemor som har tikket og takket i både hennes og mine oldeforeldres hus i mange tiår. Jeg fikk for meg tidligere i sommer at jeg skulle pusse den opp. Det begredelige før og etter-innlegget kan du lese HER. Denne oppussingen var uten tvil av det mindre heldige slaget, og jeg angret meg ganske umiddelbart etterpå. En ting var at urkassen ble malt, men at jeg ødela urskiven er jeg svært lite glad for i ettertid. Og det ble tydeligevis klokken også. Urverket streiket nemlig bare noen få dager etterpå....Jeg var hos en urmaker som konstanterte at urverket måtte skiftes, og ga meg en pris på jobben. Den var såpass stiv at jeg valgte å sette klokken opp på loftet i påvente av å komme over et brukt urverk som kunne passe. Jeg syns det var forferdelig å tenke på at den lå på loftet, særlig siden den rett som det var slo noen skralle slag - akkurat som om den ville minne meg på at den lå der...ødelagt...av meg.

Slik så den ut før:


Og slik ser den ut etter "redningsaksjonen":


Nå har den fått et nytt liv, som skap skråstrek hylle på soverommet. Jeg har skrudd ut hele urverket og satt inn en hylle. Deretter malte jeg den i hvit lin og satte på en blonde på hyllekanten. Da jeg pusset den opp lagde jeg en plate som skulle erstatte det opprinnelige blyglasset. Det har fått sin plass i skapet. Teksten "Alma Buena" er den direkte betydningen av bestemors navn, Alma. Det er spansk og betyr "god sjel". 1918 er fødselsåret hennes... Så er hun med meg på et vis alikevel:) 
Det gjør godt og endelig få den opp og i bruk.


Og det gjorde godt med en skiltproduksjonspause også, men nå er det back to work. 
Vi radlast!

4 kommentarer :

Husfruen of Hilltop House sa...

Det var en fin historie, og en veldg god løsning på klokkeproblemet.
Ha en deilig helg!

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Aldri så ille at det er godt for noe:-) Det var en kreativ løsning på problemet. En riktig sjelden hylle, fikk du:-)
Ha en flott helg videre!

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Bra du fekk ei ordning på det då-kan skjøne det ikkje var nåke kjekt å ha øydelagt den!
Vart vertfall veldig fin hylle☺

Klem M♥

Godt Isolert/Victoria sa...

Det ble jo ei flott hylle da! :)
Håper skiltproduksjonen har gått bra. :)

Og du, jeg kan godt lære deg å hekle de rutene jeg har på mitt pledd! ;)