lørdag 21. august 2010

Om været og sånn....

I løpet av det lille halvåret jeg har bodd i Nord-Norge har jeg snakket mer om været enn jeg har gjort i hele mitt 30 år lange liv på Østlandet...I Nord-Norge snakker man mye om været, og det med god grunn. Her er det nemlig MYE vær, og ikke minst er det ustabilt.


Jeg har ofte undret meg over at man ikke har annet å snakke om her oppe enn VÆRET, men jeg begynner å skjønne tegninga! I indre strøk av Østlandet er det igrunn ikke vær...der er enten sol, regn eller opphold, og lufta står mer eller mindre stille. Og er det sol og 25 grader der, så holder det gjerne i flere dager. Her har vi sjelden samme vær en hel dag, og vi kan gjerne oppleve flere årstider iløpet av noen få timer, gjerne toppet med en liten storm eller to:) Og det er snarere regelen enn unntaket å finne hagemøblene slik om morgenen. Bordet står til vanlig under rammen på veggen.


Vi kan ikke planlegge grilling på ettermiddagen basert på været i lunsjpausen, skal man grille må man bare hive seg rundt og slenge på kotelettene før vinden snur og legger over til vestavær. Men så er VÆRET også en av mange grunner til at jeg trives så godt her. Selvom jeg ikke har sett nevneverdig mye til midnattsola i sommer, er det utrolig deilig å være til når det er lyst hele døgnet! Jeg har fått mange 'advarsler' om mørketida som mange opplever som tung og lang, men da kommer jo i det minste alle lysestakene mine godt til rette;)
Her i Vesterålen har vi hatt HØST i hele sommer...Jevnt over regn og mellom 6 og 12 varmegrader siden 18.mai for å være pinlig nøyaktig. Visst har vi hatt dager innmellom der vi har vært velsignet med oppholdsvær, men sola har det ikke vært mye å se til.. Den siste uken har vi derimot ikke hatt grunn til å klage, det har vært sol og oppholdsvær, og rundt 13 grader.
Idag har vært sommerens hittil fineste dag!! Vi har hatt strålende sol og oppimot 25 grader fra skyfri himmel. Og når man har hatt, mot normalt, stabilt drittvær i to måneder lærer man virkelig å sette pris på dager som denne...ENDELIG kom sommeren til nord....♥


Aldri hadde jeg vel trodd at jeg skulle skrive et milelangt innlegg om VÆRET, men som jeg sier; 
jeg begynner å skjønne hvorfor man er så opptatt av emnet her oppe:) 
Bildene er tatt fra terrassen nå i kveld.

9 kommentarer :

Eva sa...

Hei.
Slik har vi det nok her på Møre også:)
Men du verden kor vi prisa godvèret når det først kjem.

Nydelige bilder du har tatt i kveld.

Helsing Eva

Godt Isolert/Victoria sa...

Sommeren i nord har vært dårligere enn normalt hvis det er ei trøst!! Dagen i dag kan ikke beskrives som annet enn NYDELIG. Når det gjelder vinteren er den lang, men den kan være koselig også. ;) i tillegg er vi jo et ganske koselig folkeslag her i nord, er vi ikke? ;) Det kan kanskje hjelpe deg gjennom mørketida! ;) Vi har bestilt sydentur til midten av februar for å korte inn litt på vinteren!

Klems <3

Vibeke / Mammas Hus sa...

I år har været i Indre Østland vært RÆVA også. Ikke så mye regn og gode temperaturern, men hvor har sola vært...? Not here. :(

Du er tøff som bor der, jeg hadde ikke klart mørketiden. Rett og slett....

Godt Isolert/Victoria sa...

Det høres veldig bra ut Monica! :) Ikke fordi jeg har møtt deg (enda), men jeg liker tanken på at du ikke bor lengre unna enn Melbu! :D Rart, men sant!

Romantikk-takk. sa...

Nydelige bilder,ja usj dette været altså. Her hvor jeg bor (vestlandet)er det ikke stort bedre,verandaplantene mine ser ut som,ja hva skal jeg si,håret mitt om morgenen,hehe. God Søndag. :)Klems.

Fruen sa...

Heisann! Jeg flyttet fra Telemark i 2009 og til Salten i Nordland, og vet naturligvis hva du snakker om:)
I forhold til søringene er det ingen nordlendinger som "klager" på været slik som søringene gjør. Vi snakker om været, men klager ei.

Men en ting har jeg erfart/lært meg etter å bodd her 2 sommrer, og det er å sette pris på sola når ho først dukker opp. De få dagene jeg har vært inne og ordnet med kjøkkenprosjektet vårt istede for å være ute i sola - har jeg kjempe dårlig samvittighet.
Når jeg bodde i Telemark tok jeg sola for gitt, ho dukket jo som regel opp i løpet av dagen:) Det er ikke en selvfølge her i nord!

Men jeg liker meg her jeg også!

Ha en flott (forhåpentligvis) skyfri dag:)
Hilsen Fruen i nord:)

Randi sa...

Ja det skal være sikkert og visst...har bodd i Hammerfest i 3 år...og jeg sier at vi trøndere IKKE kan klage på været....men vakkert er det der nord, i all slags vær:-)

Så har jeg ett spørsmål til deg...hvordan lager du en sånn liker deg side på facebook, for bloggen?

Godt Isolert/Victoria sa...

Bordet ja! Det ser superlekkert ut på litt avstand, men ikke like fint når man ser det litt nærmere. Malemannen sa jo at jeg skulle bruke en bestemt rull og så gå over med fordriverpensel etterpå, men jeg får striper av penselen... Nå har jeg pusset bordplata og malt en runde med bare rull - da "nuppet" det seg. Nå har jeg nettopp vært oppe og pusset det enda en gang og jeg har funnet en annen rull som jeg hadde liggende som skulle gi "tilnærmet glatte flater" så får vi se da, hvordan det blir... Jeg kjenner at jeg angrer litt på at jeg ikke brukte malesprøyta, men samtidig er jo været så ustabilt at det neppe hadde vært kjempelurt det heller...

Jennys fire vegger sa...

Herlig bilde av møblene! :-D
Jeg tror vi er opptatt av været samme hvor i Norge vi bor jeg (men nå har jeg aldri bodd noe annet sted enn Østlandet...), og det som går igjen er at vi aldri er fornøyd uansett... =)

Klem Jenny