mandag 26. juli 2010

Trenger råd, tips og deres meninger....

....angående mine spisestuestoler!
 Da jeg fikk dem i fjor sommer så de slik ut:


Verken de mørkebrune stolbena eller de svarte putene var helt etter min smak, så jeg pusset treverket og oljet det med 'naturlig eldet'. Idag ser de slik ut:


Jeg er igrunn veldig glad i stolene, men jeg er ikke fortrolig med det svarte som kommer frem i rottingen...Så spørsmålet er; er det noen der ute som har erfaring med å (sprøyte)male slike stoler? Og hvordan tror dere de ville bli i hvitt? Ser for meg at det kunne blitt fint, men er også redd for at det kan bli litt plastikk-aktig...:/ Setter veldig pris på deres synspunkter:)
Stoltrekk hadde vært helt supert, men jeg har enda ikke klart å finne noen som er store nok...Setet er 47 cm bredt, ryggen like bred. Syferdighetene mine er mest sannsynlig dårligere enn et persilleblad ville klart, så det er et ikke-tema;) Om noen vet hvor jeg kan få tak i trekk, så rop ut!!

Stolene har ikveld fått seg nye puter. Jeg kjøpte tidlig i sommer 6 putetrekk som var ment ute i paviljongen, men siden den er skrinlagt for iår, og jeg ikke ville ha 6 slike puter i sofaen (hvor skulle jeg da gjøre av alle de nye som straks kommer i posten liksom!?) syns jeg det passet å bruke de til spisestuestolene. Det gikk med 14,9 meter med blondebånd for å være pinlig nøyaktig:)




Så spørs det da, om jeg klarer å bestemme meg for hva jeg skal gjøre med stolene ;p
Hva mener dere?

16 kommentarer :

Landlige Hjem sa...

Hei, jeg har samme stolene som deg og jeg skal faktisk male mine hvite, tror de blir fine når det brune kommer litt igjennom jeg :) Men det er jo smak og behag.. Nydelige puter du har!:) Det ble flott til!
Jeg har ikke noe tips enn å bare pröve seg frem dessverre :) Önsker deg masse lykke til!!
Håper det er noen der ute som har gode tips :)
Klem Anki

ennahs lille hjørne sa...

Stolene var fine de:)
Jeg vet ikke helt om jeg hadde turt og spraymalt de. NÅ er IKKE jeg noe ekspert på det, men hvordan blir de når de slites litt i malingen i tilfelle??
Jeg hadde nok godt for trekk..
Men aner ikke hvor du kan få tak i i de målene. Men sånne trekk kan man jo få tak i mange plasser, men ikke sikkert i de målene...

Men jeg synes stolene ble dekorative med de nye putene og det båndet. En herlig liten detalje!

My home is my Castle - by Kari sa...

datteren min har de samme stolene og har nå bestemt seg for å male dem.. Tror de blir lekre som hvite !!

Har du prøvd Henriksdal stoltrekk fra Ikea ? De er ganske brede i setet..
Lykke til :)

Klem,Kari

MARY PERNULA sa...

Hi Monica, love your chair! I do not have anything for sale on Ebay, but I do on ETSY...............you can find me @ GGHRWA01.ETSY.COM. Thanks for comming by. Hugs MARY

Anonym sa...

Hei!
Jeg har de samme stolene og måtte sist uke kjøpe et Henriksdal stoltrekk på ikea for å prøve...og det passer :) Så jeg skal kjøpe fler! 175 kr for ett trekk på ikea:)
Lykke til!!!

Mvh Trine F

Romantikk-takk. sa...

Flotte stoler og putene passet godt til. Jeg har flere kurvstoler som er spraylakkert,brukte matt spray og resultatet ble bra det. På en av de, brukte jeg oljemaling og den har flasset litt av,så det anbefaler i hvertfall ikke jeg å bruke. Men er du usikker så ha på et strøk heftgrunn (vannbasert) før du sprayer med vannb. spray. :)

Monica sa...

Hei Anonym,

Jeg har ikke prøvd ikea-trekkene, men malte meg frem til at jeg syns de var litt korte?! Tusen takk for tips:)

siren sa...

Åh de stolene er skikkelig fine! Tror jeg også ville malt de hvite, tror spraylakkering kan være en god ide pga at det er så mye "krinkler og kroker" på stolene. Jeg ville pussa frem litt slitasje her og der for å ikke fått de så sterile. Håper du har det bra, lenge siden jeg har vært på besøk hos deg nå. Jeg er akkurat kommet hjem i fra ferie. Ønsker deg en super duper dag! Klem :)

Landlige Hjem sa...

Ja, det er kanskje litt dumt om de begynner å flasse... jeg må bare prøve meg frem. Stolene mine kommer jeg kun til å bruke som reservestoler, kanskje det går greit med maling da :) Vanskelig å velge er det iallefall ;)Kanskje er det best å spraylakke de? Det blir spennende å se hva du kommer frem til også.)
Lykke til og ha en strålende dag!:)
Klem fra meg, Anki

Hjertedamas blogg sa...

Jeg spraylakkerte noen manillamøbler i sort blank lakk, og er veldig fornøyd. Male er håpløst, i og med at det er så mye krinkel-kroker.Og det tar laaaang tid. Du kan jo velge mellom matt og blank hvit lakk. Her i moss kjøper jeg lakk på biltema, og syntes det fungerer greit.Men sånn ellers syntes jeg stolene er fine som de er, og venter du til neste år, så skal de være sånn, he-he. Motene forandrer seg hele tiden. Lykke til, uansett hva du velger:DDD Klemz Grethe

Hjertedamas blogg sa...

Hei igjen! Takk for kommentar, men nei,- Manillamøblene flasser ikke. Er det et problem med at malinga begynner å flasse? Møblene står i et fortelt, og har opplevd både fukt og varme, men flasse gjør de ikke. vi får se i løpet av vinteren, for da skal de gjennomgå kulde også. Jeg har også et toalettskap på badet her i heimen, som jeg har lakkert med sort, blank lakk fra biltema. Der er det jo både fuktig og varmt, uten at det flasser av noe....... Klemz Grethe

Godt Isolert/Victoria sa...

Jeg tror de blir kjempefine med stoltrekk dersom du finner noen som passer! Ser for meg at det er helt "deg"! :) Evt tror jeg også de blir helt super dersom du maler dem hvite. Hvis du er redd for at de blir for plastaktige, kan du jo skrape frem litt slitasje på de! ;) Gleder meg til å se hva du bestemmer deg for. :)

Mange klemmer

Godt Isolert/Victoria sa...

KASTET DET??? :)
hihi, det er vel en del som har gått i søpla her også fordi jeg ikke har visst hvor jeg skulle ha det! ;)

Har du ferie nå? Skal dere være hjemme eller reise bort?

Og støvler ja... Det er et must. Tror de selger slike støvler på Regine på Sortland...

Godt Isolert/Victoria sa...

Åh, IKEA!! Misunnelig! :)
Vi skal reise til Lofoten til oldeforeldrene til B&N på fredag og være til mandag. Håper været blir bra slik at vi kan være ute! :)

Romantikk-takk. sa...

Hei igjen. Altankassene er kjøpt på plantasjen til 239,- pr stk hvis du har lyst til å kjøpe. :))Klems.

Anonym sa...

Good brief and this mail helped me alot in my college assignement. Thanks you for your information.