søndag 27. juni 2010

Før & Etter - arvet veggur...

I min familie er det slik at "alle" har en veggklokke med treutskjæringer.. Så da bestemor gikk bort var det ingen som hadde bruk for den som var igjen etter henne.. Jeg er opptatt av å ivareta ting som har vært i familien, og jeg er faktisk den 4 generasjonen som henger denne på veggen! Men så er det noe med en kresen interiørguru da, som ikke for noen pris henger opp en klokke i massiv, lakkert, mørk eik med gullskive og gullpendel, og blyglass....
Slik så klokken ut da jeg fikk den:


Og slik ser den ut nå:


Klokken har fått seg en overhaling med hvit(!)maling, og blyglasset er byttet ut med et stykke linstoff på en monteringsplate. Teksten "Alma Buena" er den direkte betydningen av bestemors navn, Alma. Det er spansk og betyr "god sjel". 1918 er fødselsåret hennes...På urskiven har jeg brukt en serviett og decoupagelim. Klokken må trekkes opp med jevne mellomrom, og nøkkelen har jeg sprayet matt sort, og hengt opp i et blondebånd.




  Klokken ringer hver halvtime, og pendelen går...tikk-takk, tikk-takk....denne lyden har jeg vokst opp med, og er vant med den både hjemmefra, hos begge bestemødrene mine, og vel....resten av slekta;) Da jeg bodde hjemme var det flere av venninnene mine som lurte på hvordan i alle dager vi klarte å la klokka tikke og slå hele døgnet, men vi hørte den jo ikke....lyden var innebygd etter så mange år. De eneste gangen vi hørte den var når den hadde STOPPET!! :) Nå kan jeg altså kose meg med hjemmekjære lyder, i eget hus...
Så får jeg håpe familien ikke hugger hodet av meg for at jeg har pusset den opp i min stil, det er tross alt bedre enn at den havner på et loft blant mus og spindelvev:)


25 kommentarer :

Godt Isolert/Victoria sa...

Jeg har bare en ting å si: NÅ ønsker jeg meg også en slik klokke! :) Jeg synes de er så koselige med tikkingen sin, men jeg har ikke sett for meg den der brune "treklumpen" på veggen. Dette var bare kjempeflott - skikkelig inspirerende! :)

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Lekker♥♥
Vi har ei slik klokke, eller dvs mamma har ei slik klokke, som bestefar har laga. Nesten heilt lik di.
Den heng i kjellaren heime. Eg har veldig lyst på den, og gjere som deg; male den kvit. Men då hadde nok mamma staila, hehe☺ Men eg håpar i det lengste at eg ein dag får den...
Og den og lagar tikk takk lyd-eg syns egentleg den lyden er litt irriterande..☺ Huska eg syns det då eg var på besøk hos besteforeldra mine☺
Heilt eineg med deg; betre at du har den og at den vert vist fram, sjøl om den no er kvit☺
Det argumentet hjelper ikkje hos min mamma...☺

Kos deg med tikk takk lyden din☺

Klem M♥

Anonym sa...

Hmmmm.....akkurat denne oppussingen syns jeg ikke noe om. Syns slike klokker skal bevares som de er, det er da de er finest (i mine øyne).
Er helt enig i at det er dumt at de støver ned på et loft, men den var jo så vakker som den var. Og hadde passet perfekt inn i et "hvitt hjem", som en kontrast.
Men som sagt, det er bare mitt synspunkt.

Mvh
Vibeke

Drømmeskyen sa...

Ikke til å kjenne igjen. Den ble alldeles lekker!:) Tror din bestemor hadde blitt kjempeglad hadde hun visst at noen så nytten i den gamle klokka:)

Hilsen Hilde

Hansen- Lind sa...

Den ble kjempefin. Har også en veggklokke som jeg har arvet etter besteforeldrene mine. Lyden er totalt innebygd i meg, mens samboeren min sliter med å venne seg helt til den;) Men det kommer seg :)

Ha ei flott uke :)

Jannes lille sted sa...

Oj, så fin da! Kjempeforandring.
lekkert lekkert!
Klem Janne Merethe

June sa...

Kjempefin ble den! Utrolig flink du er!!:)

Katharina sa...

NESTEN ikke til å tro:) Den ble aldeles NYDELIG! Bra noen viser fram at det er mulig etter en skikkelig make over:)

Klem fra Katharina

Min stil sa...

Wow, snakk om ekstrem forvandling. Den klokken ble bare rålekker. Jeg ønsker meg også en slik. He he...
Ang de mattene tro jeg de var ca 70 x 120 kan jeg tenke meg. Jeg er ikke i nærheten akkurat nå slik at jeg får målt. Men de minner litt om badematter hvis du skjønner hva jeg mener.
:) Susanne

Min stil sa...

Wow, snakk om ekstrem forvandling. Den klokken ble bare rålekker. Jeg ønsker meg også en slik. He he...
Ang de mattene tro jeg de var ca 70 x 120 kan jeg tenke meg. Jeg er ikke i nærheten akkurat nå slik at jeg får målt. Men de minner litt om badematter hvis du skjønner hva jeg mener.
:) Susanne

tinemor sa...

Noe så kult.
Den ble kjempestilig!!!
Me like ;-))
Klem

Barbro sa...

wow! det får'n si...jeg er imponert! den ble rålekker :)
ha en fin kveld!
klem fra Barbro

Beate i Husets Hjerte sa...

wow..jeg har en helt lik klokke, bra tips å male den da..men det sitter litt langt inne ennå. Men din ble jo så fin!

Catje sa...

Jeg syns klokka ble kjempefin! Hadde kanskje vært mulig å la f.eks urskiva være som den var for å beholde litt av det gamle, men er kjempeimponert over linstoffet med tekst i steden for blyglass!
Ideen lagres i inspirasjonsbanken!

siren sa...

ÅÅÅ så flott klokka ble! Og så gjennomført med navnet...stilig! Hadde en sånn klokke i min familie og, men den rappa et annet familiemedlem foran øynene på meg! Men heldigvis så har hun tatt vare på den, og den tikker og går hver gang jeg er på besøk. :)

Ja det har blitt lite blogging på meg i det siste. Jobb og studier har tatt mye tid. I tilegg skal jeg være med i den nye interiørboken til Ingela og Petra (lev vackert), så den tiden som har blitt til overs har gått med til å tatt bilder til boken. Og da har jeg liksom ikke hatt noe overskudd til å være aktiv med blogginga. Men nå er det jo heldigvis sommerferie, tenkte jeg skulle lage et innlegg når sola kommer tilbake, men det kan jo kanskje bli en stund til...

Håper du har det fint, du er altså så flink med maleteknikkene dine, jeg er en stor beundrer! Klem :)

Fru Perez sa...

Åjåjåj! Det var en fin klokke det! Jeg skjønner jo nå at jeg må godsnakke med besteforeldrene mine om den gamle klokka som henger i stua! ;)

Takk for god støtte når det gjelder utsulting! ;) Og så flink DU har vært!! Superflink!:)

Jeg holder ut, jeg har enda ikke sprukket og tatt spist pizza (som er det jeg drømmer om hver dag) men det er jammen meg vanskelig! I allefall nå i starten når vi bare skal ha 15K om dagen.. Send meg GJERNE oppskrifter! Konemor trenger inspirasjon! ;)

Mail er annenys@gmail.com

KLEM!

Henriette sa...

Fantastisk flott!
Stor sommerklem!

Anonym sa...

Fantastisk resultat!! Det er liksom ikke feil å pusse opp klokken, når du har lagt så mye tanke i hvordan den skulle bli syns jeg. Det at du har navnet til bestemoren din, årstallet osv, Det ble så fint, og minnerikt!! Og det må jo tross alt være bra at du har gjordt det og kan henge den på veggen, enn at den ble liggende å støve i en krok. Den der fortjener en hedersplass!! Helt flott!!!

Christine Louise sa...

Åååå for en fantastisk flott klokke.. SKulle jeg en gang få en slik klokke, vet jeg hvordan jeg vil den skal se ut :)

Klem C

Anita sa...

Så nydelig klokken ble!
Og heldige du som fikk dra på skattejakt og ha det hele for deg selv! Uten å stå i kø, og krangle om god-sakene :)
Jeg har tidligere lagt meg til som følger, men har av en eller annen grunn ikke fulgt med deg!
Det skal jeg gjøre fra nå av! :)
Klem Anita

Vibeke / Mammas Hus sa...

Kjempefin! :) Og smart. :)))

Farmor og farfar hadde også klokke som tikket og slo hver halvtime. Gode minner. ♥


Utfordring hos meg. ;)

Fossestua sa...

Herlighet for et funn bloggen din er! Jeg var solgt allerede ved makeoveren av klokken (LEKKER!!!!!) og har kost meg en god stund her inne i kveld :)
Har sporenstreks lagt meg til som følger hos deg, og kommer snart igjen :)
Ps.giveaway inne hos meg!
Klem fra Lise

Miss Mette sa...

Hei Monica
Jeg elsker slike klokker, fantastisk herlige og nostalgiske... Syns klokka ble kjempefin jeg, og så bra at noen tar vare på slike skatter ;) Ønsker deg en flott dag, klem fra Mette

PS! jeg har en liten giveaway hos meg hvis du vil være med :)

Marthe sa...

Det er nok noen som tenker at det er dumt å male noe som er så gammelt, men heller det enn at det støver ned på loftet.

Syns klokka ble rålekker!!!! Jeg blir så imponert over alle de kreative som fins rundt omkring!

Marthe:)

Gunn-Hege sa...

Denne klokken ble fantastisk nydelig!! Du er flink og stilsikker!
Her på bloggen var det MYE snadder så jeg følger med videre, legger meg til som følger og la deg i blogglista mi så jeg finner deg igjen =0)