tirsdag 1. desember 2009

Julemarked...

Gårsdagens marked på Maihaugen var veldig koselig...
Jeg sa jo at jeg skulle huske kameraet så jeg fikk tatt bilder, men
GJETT HVEM SOM GLEMTE DET IGJEN HJEMME?!?!?!
Joda, sånn er det å være verdensmester i glemsk;)

Men jeg fikk da tatt noen bilder med mobilen mens det ennå var dagslys,
kvaliteten er derfor så som så...

JULEGATA:
(litt snø hadde ikke vært å forakte,
som f.eks de 15 cm som har kommet idag, hihi)



Folkemylder og herlig stemning, og over 70 salgsboder...
Kan tro det var koselig etter mørkets frembrudd!


En venninne av meg solgte hjemmelagde ting av alle slag, heeelt etter min smak:)


Som f.eks disse, så søte...


BUTIKKENE:

Alle de gode gamle butikkene som en gang i tiden lå i Lillehammer
sentrum er flyttet opp i Byavdelingen på Maihaugen, og alle konseptene
er vel bevart...
Utrolig nostalgisk å få muligheten til å gå inn i butikkene og reise tilbake i tid...
Avlangrud selger drops og karameller, kandis og sjokolade i all slags gammeldags,
nydelig innpakning.
Helt herlig...


Det gamle Apoteket..


Falkenberg selger nostalgisk nips og fil de fêr, emaljeskilter,
gamle treleker, kjøkkenutstyr og...jaa, egentlig alt!

Gammel EL-forretning...

Rønning lå i Lillehammer sentrum når jeg var lita jente, ja faktisk til jeg kom i tenårene.
Utrolig flott at slike nisjebutikker som har levd igjennom mange generasjoner kan få leve videre og bli bevart som de var, når de blir skviset ut av markedet av de
O'store-men-UGG-så kjedelige kjedebutikkene...
Her får du klærne dine pakket inn i gråpapir,
og knytt med hyssing som henger i sneller i taket...SJARM!!


Gamle kvinneblader i vinduet på Byens eldste Narvesen
kiosk som er flyttet opp hit i sin helhet...


UTSTILLINGSVINDUENE:


Neeeeeiiii, det er ikke det du tror,
det er faktisk gode gamledagse patentbånd...hihi:)


Skolisser måtte man jo ha før i tiden også...


Dette tror jeg er symaskintråd?!


Disse kassene hos bakeren skulle jeg gjerne hatt med meg hjem...
Jeg kunne (nesten) dødd for Bryggerikassen...


DAMESELSKAP I JULEPYNTET HUS FRA 1920:


Veldig dårlige bilder, men her fikk vi komme inn i et hus fra 1920,
der det var dekket for romjuls-dameselskap..




Jeg gjorde noen kupp såklart, men dette innlegget ble så
langt at jeg får ta dem i et eget innlegg når tingene
har fått sin dedikerte plass i hjemmet:)

Jeg har hatt besøk for takstmann idag, og i morgen kommer fotografen,
så nå må jeg dille og dalle og gjøre klart litt her:)

Ha en fin mandagskveld, kjære lesere:)

7 kommentarer :

Lene Christins verden sa...

Så koselig det så ut på julemarked...
Tenkte vi skulle ta en tur til Bygdøy neste hel.. Det er visst julemarked der da...
Koselig at du tar utfordringen..
Klem

Troen og Haapet sa...

Så utrolig koselig og stemningsfyllt..synd det ikke var snø!
Ha en riktig fin dag;)
Klem

Edda sa...

Koselig bilder ...og så mange fine bygninger....og en fin blogg du har...har lagt meg som følger....
ha en kos dag....titt gjerne inn til meg:)
klemmer fra meg

C ♥ sa...

For et fantastisk hyggelig julemarked! Ble jo i julestemning bare av bildene :)

Ha en herlig 1.desember.
klem C

Hanne sa...

Så heldig du er som har Maihaugen innen rekkevidde. Har i mange år drømt om å få oppleve julemarked her.
Koselig innlegg!

Liv sa...

Så herlige bilder! Gudsjelov at du hadde kameraet på mobilen :-)

Jeg kan tenke meg hvor mye spennende det var å få kjøpt, og så morsomt med alle de gamle tingene og bygningene du har tatt bilde av. Nesten som å få være med, dette :-)

Tusen takk for at du delte, og så gleder jeg må veldig til å se hvilke kupp du kom over :-)

Ha en super kveld videre!

Mamma'n og Hedda Kristin sa...

Fine bilder - her skulle en vært ja. ;)

Tvitvi for i dag!